![]() |
![]() |
Persberichten
KLM cabinepersoneel dat nu tijdelijk niet vliegt, gaat aan de slag bij de Luisterlijn. Zij beantwoorden een extra lijn waar mensen nu terecht kunnen voor een laagdrempelig praatje. Hier bieden zij een luisterend oor aan iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over bijvoorbeeld corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat ze zich alleen voelen of om gewoon even te praten. Inmiddels hebben de eerste medewerkers de verkorte online opleiding afgerond.
Leo Noordegraaf is per 1 juli 2020 benoemd tot directeur-bestuurder van de Luisterlijn. Hij volgt hiermee Hans Burgstra op die de afgelopen maanden als bestuurder van de Luisterlijn heeft opgetreden.
Zorgen en eenzaamheid nemen toe
Nu iedereen in het hele land sociaal contact moet mijden en vooral ouderen de deur niet meer uitkomen of bezoek krijgen, is het drukker dan ooit bij de Luisterlijn. Vrijwilligers en beroepskrachten zetten alle zeilen bij om het toenemend aantal oproepen te beantwoorden.
Het landelijk bureau van de Luisterlijn is per 1 april 2020 gevestigd in Utrecht aan ’t Goylaan 9. Dit pand in Utrecht was reeds in gebruik als ‘luisterlocatie’: een locatie waar vrijwilligers hun diensten doen als luisterend oor. Voor hen is inmiddels nieuwe huisvesting gevonden.
Om aandacht te vragen voor eenzaamheid, angst en zorgen onder ouderen die geïsoleerd raken naar aanleiding van de maatregelen tegen het coronavirus.
De derde maandag in januari staat bekend als Blue Monday, zogenaamd de meest depressieve dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, de zomervakantie lijkt verder weg dan ooit en de dagen zijn grauw en grijs. Mensen kampen met sombere gevoelens.
- Hulplijn voor vragen over sterven nu permanent bereikbaar
- Nederlanders schakelen massaal anoniem luisterend oor in
- Zelfbeschadiging vaker gespreksonderwerp bij Luisterlijn
- ‘Elke dag Blue Monday bij de Luisterlijn’
- Telefonische hulpdiensten Utrecht en Amsterdam gaan verder onder de vlag van de Luisterlijn