DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Eredivisie i.s.m. de Luisterlijn

De Luisterlijn zichtbaar in Eredivisiecampagne tegen eenzaamheid onder jongeren

Tijdens speelronde 29 komt de Eredivisie in actie met de campagne Samen tegen alleen, een landelijke oproep om eenzaamheid onder jongeren bespreekbaar te maken. Clubs, spelers en partners bundelen hun krachten om aandacht te vragen voor dit groeiende probleem én jongeren aan te moedigen om het gesprek te openen.

Honderden gesprekken bij de Luisterlijn over oorlog in verleden en heden

´Oorlog raakt mensen tot in hun ziel´

In de aanloop naar 4 en 5 mei, dagen van herdenken en vrijheid, blijft oorlog een onderwerp dat veel emoties oproept. Dat merken ook vrijwilligers bij de Luisterlijn. Sinds de openstelling van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR), het grootste oorlogsarchief van Nederland, voerden vrijwilligers in het eerste kwartaal al bijna 200 gesprekken over de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast gingen 769 gesprekken over andere oorlogssituaties, zoals die in Oekraïne en Gaza.

Nieuwe luistervaardigheden omarmen

Ear-opener: van kunstmatig naar eigen: nieuwe luistervaardigheden omarmen

En dan begint er, na een prachtige training, weer een nieuwe groep enthousiaste vrijwilligers. Ze hebben zich volledig ingezet tijdens de training en nieuwe vaardigheden aangeleerd.

Daar gaat deze ear-opener over: hoe het voelt om nieuwe luistervaardigheden aan te leren. Een veelgehoorde reflectie is: "Dit gesprek voelde voor mij heel kunstmatig, heel onnatuurlijk." Of: "Zonder deze technieken voelen mijn gesprekken meer eigen."

Steun uit het bedrijfsleven is onmisbaar

Sinds 2024 zet directeur-bestuurder Richard Coonen zich in om de Luisterlijn nog sterker te laten luisteren én meer impact te maken. Betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven maakt daarbij een groot verschil. Zo heeft een team van PwC Nederland zich de afgelopen maanden ingezet om deze bijzondere organisatie – gedragen door vrijwilligers – nog verder te versterken.

Berry Driessen van PwC zegt hierover: ‘𝘖𝘯𝘻𝘦 𝘱𝘶𝘳𝘱𝘰𝘴𝘦 𝘣𝘪𝘫 𝘗𝘸𝘊 𝘪𝘴 𝘣𝘪𝘫𝘥𝘳𝘢𝘨𝘦𝘯 𝘢𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘷𝘦𝘳𝘵𝘳𝘰𝘶𝘸𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘮𝘢𝘢𝘵𝘴𝘤𝘩𝘢𝘱𝘱𝘪𝘫 𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘩𝘦𝘭𝘱𝘦𝘯 𝘰𝘱𝘭𝘰𝘴𝘴𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘣𝘦𝘭𝘢𝘯𝘨𝘳𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘮𝘢𝘢𝘵𝘴𝘤𝘩𝘢𝘱𝘱𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘷𝘳𝘢𝘢𝘨𝘴𝘵𝘶𝘬𝘬𝘦𝘯. 𝘌𝘦𝘯𝘻𝘢𝘢𝘮𝘩𝘦𝘪𝘥 𝘪𝘴 𝘻𝘰’𝘯 𝘷𝘳𝘢𝘢𝘨𝘴𝘵𝘶𝘬 𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘓𝘶𝘪𝘴𝘵𝘦𝘳𝘭𝘪𝘫𝘯 𝘣𝘪𝘦𝘥𝘵 𝘦𝘳 𝘦𝘦𝘯 𝘢𝘯𝘵𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥 𝘰𝘱. 𝘌𝘦𝘯 𝘭𝘶𝘪𝘴𝘵𝘦𝘳𝘦𝘯𝘥 𝘰𝘰𝘳 𝘬𝘢𝘯 𝘨𝘦𝘷𝘰𝘦𝘭𝘦𝘯𝘴 𝘷𝘢𝘯 𝘦𝘦𝘯𝘻𝘢𝘢𝘮𝘩𝘦𝘪𝘥 𝘷𝘦𝘳𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯. 𝘡𝘰’𝘯 𝘰𝘳𝘨𝘢𝘯𝘪𝘴𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘥𝘪𝘦𝘯𝘵 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘢𝘢𝘯𝘥𝘢𝘤𝘩𝘵 𝘦𝘯 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘴𝘵𝘦𝘶𝘯 𝘷𝘢𝘯𝘶𝘪𝘵 𝘥𝘦 𝘴𝘢𝘮𝘦𝘯𝘭𝘦𝘷𝘪𝘯𝘨.’

Lees hier meer over deze samenwerking.

Wil jij als bedrijf ook een maatschappelijke bijdrage leveren? Lees hier meer over de mogelijkheden.