DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Telefonische hulpdienst bestaat 65 jaar

Dit jaar staat de Luisterlijn stil bij het 65-jarig bestaan van de telefonische hulpdienst. Sinds de oprichting in 1958, heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. Wat begon als een bescheiden initiatief is uitgegroeid tot een landelijke organisatie, de Luisterlijn, die jaarlijks honderdduizenden gesprekken voert en levens raakt over het hele land. 

Lees ook het persbericht hierover

 65 jaar foto compilatie


Vroeger en nu. Wist je dat?

  • Het telefoonnummer bestond uit slechts een paar cijfers en was als volgt 121414. Nu is het telefoonnummer iets langer 088 0767 000.
  • Toen we startten met de eerste Telefonische Hulpdienst in Nederland bestond er voor dit soort werk nog geen enkele subsidie.
  • In het begin belden we nog met een bekabelde telefoon.
  • De telefoon is in 1958 een uitzonderlijk medium, een statussymbool. In die tijd zijn er in Nederland ruim 7 telefoons per 100 inwoners.
  • Jarenlang was de gouden regel dat vrijwilligers hun werk geheim hielden voor hun omgeving. Je kunt je voorstellen dat dat heel wat vragen opriep. De buurvrouw bijvoorbeeld, zag je ’s morgens vroeg thuiskomen met slaapspullen onder je arm. Jij wist dat je nachtdienst had gedraaid. Zij niet. Je kon er op rekenen dat daar van alles omheen werd bedacht.
  • Waar de eerste telefonische hulpdienst begon met 40 vrijwilligers en zo’n 35 gesprekken per dag, is de telefonische hulpdienst uitgegroeid tot circa 1.500 vrijwilligers en zo’n 900 gesprekken per dag.
  • Sinds 1958 wordt het werk door vrijwilligers gedaan, ook vandaag de dag is het nog steeds vrijwilligerswerk.
  • In het eerste jaar van de eerste Nederlandse Telefonische Hulpdienst voerden vrijwilligers maar liefst 13.000 gesprekken. Daarom kregen alle 40 vrijwilligers een telefoon thuis.
  • Sinds het eind van de jaren 90 is het ook mogelijk om te chatten en te mailen.
  • In de eerste 8 jaar werden er zo’n 200.000 telefoongesprekken gevoerd. Tegenwoordig voeren we ruim 300.000 gesprekken per jaar.
  • Vroeger kon je naast telefoongesprekken ook brieven sturen, maar nu gebeurt dat digitaal.

 

Tijdlijn - in het kort:

1958: De eerste Nederlandse Telefonische Hulpdienst wordt opgericht.
1960: Steeds meer mensen krijgen een telefoon. 
1970: Het telefoonnummer van de Telefonische Hulpdienst wijzigt. 
1998: De SOS Telefonische Hulpdienst viert haar 40-jarig jubileum.
2008: De naam SOS Telefonische Hulpdienst verandert in Sensoor.
2018: De naam Sensoor verandert naar de Luisterlijn.
2024: De Luisterlijn staat stil bij 65-jarig bestaan van de Telefonische Hulpdienst.