Contactregels

Hoe gaan we met elkaar om?

Wanneer je contact opneemt met de Luisterlijn, mag je van onze vrijwilligers respect en aandacht verwachten. Andersom verwachten we dat ook van jou. Wat is belangrijk?

Elkaar goed kunnen verstaan

Een gesprek werkt alleen als je elkaar goed kunt verstaan. Is verstaanbaarheid lastig om welke reden ook, dan is chatten of mailen ook een mogelijkheid.

Aanspreekbaar zijn

Ben je nauwelijks aanspreekbaar, omdat je bijvoorbeeld onder invloed bent van drank en /of verdovende middelen? Dan kan de vrijwilliger geen gesprek met je voeren en je vragen op een later moment contact op te nemen. 

Aandacht bij het gesprek

Andere bezigheden, zoals bijvoorbeeld televisie kijken, bezoek ontvangen of boodschappen doen, kunnen voor afleiding zorgen tijdens het gesprek en het contact verstoren. Ons uitgangspunt is volledige aandacht voor elkaar.

Respect voor elkaar

We vragen je om ons respectvol te behandelen, zoals wij dat ook met jou doen.

Wat bieden we jou?

Voor iedereen die pijn, verdriet of zorgen heeft, eenzaam is of behoefte heeft aan menselijk contact. Het maakt niet uit of het nu iets kleins is of iets groots, een vraag of een probleem of als je gewoon iets wilt delen. We zijn er voor jou, als je niet met je verhaal terecht kunt, wil of durft in je eigen omgeving. Je kunt met de Luisterlijn over (bijna) alles praten. De gesprekken worden gevoerd door goed opgeleide vrijwilligers.

Aandacht

Vrijwilligers luisteren met volledige aandacht naar jouw verhaal. Andersom verwachten wij ook dat je jouw aandacht bij het gesprek houdt. Als er zaken zijn die afleiden, kunnen we het gesprek beter op een later moment voeren.   

Gelijkwaardigheid en respect

We vragen je ook om ons respectvol te behandelen. Vrijwilligers voeren gesprekken van mens tot mens en zijn geen hulpverleners of deskundigen. Advies geven (bijv. doorverwijzen) doen we alleen als de situatie daar om vraagt. (Bijvoorbeeld als je beter af bent bij een andere zorg- of hulpverlenende organisatie.)

Een steuntje in de rug

We hopen dat je na een gesprek met de Luisterlijn weer verder kunt. Mocht je ons toch nog nodig hebben, dan kun je gerust nog een keer contact opnemen. Omdat we er voor zoveel mogelijk mensen willen zijn, kun je een beperkt aantal keren contact opnemen.

Heb je behoefte aan vriendschappelijk contact? Dan zijn er mogelijk andere initiatieven waar je terecht kunt. Je kunt dit in een gesprek met de Luisterlijn bespreken.  

Anonimiteit

Anonimiteit is erg belangrijk bij de Luisterlijn. Het zorgt ervoor dat moeilijke dingen bespreekbaar worden in een veilige omgeving. Je contactgegevens zijn niet zichtbaar en je hoeft geen persoonsgegevens te delen. Andersom geldt dit ook, de naam van de vrijwilliger of de plek van waaruit gewerkt wordt, blijft anoniem.
Lees meer over de anonimiteit in de privacyverklaring.

Gesprekken in de nacht

In de nacht kunnen angst en piekeren ervoor zorgen dat je niet kunt slapen. In dat geval kan het helpen om even contact te hebben. We zijn er dan graag voor zoveel mogelijk mensen, daarom duurt een gesprek niet langer dan nodig is.

Neutraliteit

We zijn er voor iedereen in Nederland. Wij maken geen onderscheid. Discriminatie wegens godsdienst, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, staan we niet toe. (Grondwet artikel 1).

De Luisterlijn streeft naar een dialoog, waarbij jouw reden om contact op te nemen leidend is voor het gesprek. We zijn er niet voor je als je een politieke of maatschappelijke boodschap wilt verkondigen, en een gelijkwaardig gesprek niet mogelijk is.

Wat gebeurt er bij ongewenst gedrag?

Bij ongewenst gedrag stellen we een grens en kunnen we het gesprek beëindigen. Ongewenst gedrag is bijvoorbeeld: schelden, discrimineren, schreeuwen, beledigen of bedreigen. Ook is een gesprek bij de Luisterlijn niet bedoeld voor genot of seksuele opwinding. In het uiterste geval kan (tijdelijke) blokkering het gevolg zijn.