DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Hulplijn voor vragen over sterven nu permanent bereikbaar

Mensen die in de laatste levensfase, van zichzelf of van hun naaste, behoefte hebben aan steun en informatie kunnen nu dag en nacht, zeven dagen in de week, contact opnemen met de hulplijn “Bel 24/7” van het Landelijk Expertisecentrum Sterven.


De permanente bereikbaarheid van de hulplijn is mogelijk geworden doordat het Landelijk Expertisecentrum Sterven ’s avonds en in de weekenden automatisch doorschakelt naar de landelijke Luisterlijn.

“Bel 24/7” is er voor iedereen met vragen en zorgen over sterven. Overdag worden antwoorden en ondersteuning gegeven door geschoolde stervensbegeleiders van het Landelijk Expertisecentrum Sterven. ’s Avonds en ’s nachts beantwoorden vrijwilligers van de Luisterlijn de telefoon. 

Laagdrempelig
Ineke Koedam, voorzitter van het Landelijk Expertisecentrum Sterven: “In onze samenleving is er veel onbekendheid over het proces van sterven. Hierdoor is er veel ongemak, angst en verdringing. Met de “Bel 24/7” hulplijn bieden wij een onafhankelijke, deskundige en laagdrempelige dienst voor mensen met zorgen en vragen over sterven. Mensen moeten ook buiten kantoortijden hun verhaal kwijt kunnen en hun vragen kunnen stellen. Daarom zijn wij blij dat de samenwerking met de Luisterlijn ertoe leidt dat wij nu 24/7 beschikbaar zijn”.

Monique van Bijsterveld, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn: “Wij vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot een luisterend oor bij zorgen of verdriet. Door de handen ineen te slaan met andere organisaties en onze krachten te bundelen kunnen wij er voor nóg meer mensen zijn.”.

Over het Landelijk Expertisecentrum Sterven
Het Landelijk Expertisecentrum Sterven heeft als doel inzicht te geven in het proces van sterven en kennis en wijsheid over sterven te delen. Hiermee wil het centrum een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven dan de stervende medemens.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen training en begeleiding door deskundige beroepskrachten. De Luisterlijn ontvangt jaarlijks zo’n 500.000 oproepen en is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die emotionele steun op afstand biedt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ineke Koedam, voorzitter van het Landelijk Expertisecentrum Sterven via inekekoedam@landelijkexpertisecentrum.nl of 085 76 09 850

www.landelijkexpertisecentrumsterven.nl

Bonnie van ’t Foort, communicatieadviseur bij de Luisterlijn via b.vantfoort@deluisterlijn.nl of 0346-590098 

www.deluisterlijn.nl