![]() |
![]() |
Persberichten
In 2023 hebben vrijwilligers van de Luisterlijn opnieuw het indrukwekkende aantal van 313.682 gesprekken gevoerd via telefoon, chat en mail. De telefonische hulplijn, die voor iedere inwoner van Nederland dag en nacht bereikbaar is, meldt dat de vraag naar een luisterend oor onverminderd groot blijft. Veel mensen zoeken contact vanwege eenzaamheid en psychische klachten. Dankzij toegewijde vrijwilligers kon de Luisterlijn er voor veel mensen zijn, toch zijn extra vrijwilligers meer dan welkom.
Burgemeester Sharon Dijksma heeft afgelopen woensdag een bezoek gebracht aan de Luisterlijn in Utrecht, ter ere van het 65-jarig bestaan van deze telefonische hulpdienst. De Luisterlijn biedt al sinds 1958 een luisterend oor aan iedereen die daar behoefte aan heeft, en heeft door de jaren heen miljoenen mensen geholpen met hun zorgen en problemen.
Tijdens het bezoek toonde de burgemeester grote belangstelling voor het werk van de Luisterlijn en haar vrijwilligers. Het doel van het bezoek was om meer te weten te komen over het werk van de Luisterlijn, met speciale aandacht voor locatie Utrecht en haar bevlogen en kundige vrijwilligers.
Richard Coonen (54) wordt per 1 mei de nieuwe directeur-bestuurder van de Luisterlijn. Hij neemt hiermee het stokje over van Ingrid Bergstein die de functie de afgelopen maanden waarnam op interimbasis.
‘Een baken van hoop en begrip’
Dit jaar staat de Luisterlijn stil bij het 65-jarig bestaan van de telefonische hulpdienst. Sinds de oprichting in 1958, heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. Wat begon als een bescheiden initiatief, is uitgegroeid tot een landelijke organisatie, de Luisterlijn, die jaarlijks honderdduizenden gesprekken voert en levens raakt over het hele land.
7 december is het Nationale Vrijwilligersdag, ook de Luisterlijn staat dan stil bij de inzet van haar vrijwilligers. Deze helden bieden 24/7 een oordeelloos luisterend oor aan mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek via de chat en telefoon.
De drukte bij de Luisterlijn houdt aan, en helemaal nu tijdens de vakantieperiode. “Doordat bij veel mensen het gevoel van eenzaamheid toeneemt in de zomervakantie, en vrijwilligers ook genieten van een welverdiende vakantie, is het flink aanpoten om alle oproepen te beantwoorden", zegt Yvon Schmitz, trainer en begeleider bij de Luisterlijn. De landelijke organisatie, die 24/7 een luisterend oor biedt via telefoon, chat en mail, roept dan ook op naar elkaar te blijven omzien. “Oprechte aandacht en interesse kunnen een groot verschil maken voor anderen. Juist in deze periode.”
- De Luisterlijn: opnieuw ruim driehonderdduizend gesprekken in 2022, vooral over geestelijke gezondheid
- Staatssecretaris Van Ooijen ziet nut van de Luisterlijn: ‘bijzondere meerwaarde’
- ‘Grote behoefte aan licht en warmte’
- Onderzoek toont aan: écht luisteren vermindert gevoelens van eenzaamheid
- De Luisterlijn: opnieuw meer dan 350.000 gesprekken in 2021
- De Luisterlijn: grote zorgen om sluiting GGZ-instellingen
- Grootschalig onderzoek naar de waarde van de Luisterlijn van start
- De Luisterlijn: de situatie in Oekraïne zorgt voor angst, onzekerheid, machteloosheid en oorlogsstress. “Het raakt mensen.”
- ’s Nachts is het stil, maar niet bij de Luisterlijn
- De Luisterlijn start landelijke luistercampagne