De kunst van het luisteren
Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn een campagne over ‘de kunst van het luisteren’. De noodzaak is groot: in 2019 werd er 439.421 keer een beroep gedaan op de Luisterlijn. Het is onze missie om mensen aan het luisteren te krijgen. Om het belang van luisteren onder de aandacht te brengen en mensen stimuleren beter naar elkaar te luisteren. Contact maken, luisteren met echte aandacht kan het verschil maken. Juist voor mensen die zich eenzaam voelen. We willen mensen helpen om beter te leren luisteren door het delen van onze kennis en de kennis van experts op het gebied van luisteren. Echt luisteren is meer dan niets zeggen. Het vereist verschillende vaardigheden, zoals bijvoorbeeld: het maken van contact, stellen van goede vragen, doorvragen, het laten vallen van stiltes en niet direct met je eigen verhaal te komen of suggesties.
Hier delen we elke dag een nieuwe luistertip en kennis over luisteren! Van een expert, van onze vrijwilligers of onze trainers en tips die je zelf meteen mee kunt nemen vandaag. Kijk maar eens rond, kom nog eens terug of deel je eigen luisterkennis.