DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

De Luisterlijn Telefoon

Bellen met onze telefonische hulpdienst kan anoniem, dag en nacht, alle dagen van de week, het hele jaar door. Al meer dan 60 jaar weten mensen de Luisterlijn te vinden. Want praten lucht op. Wanneer je pijn hebt of ergens over piekert; op de momenten dat je je alleen voelt of juist blij. Wij geven je even dat steuntje in de rug. De hulp is vrijblijvend en anoniem.

Bel 088 0767 000 voor een luisterend oor of bel een lokaal nummer (alleen de kosten voor je provider). Lees hier meer over hoe we met elkaar omgaan en wat we jou bieden.

Over zo goed als alles. Angst, verdriet, blijdschap; je kunt rustig anoniem je verhaal kwijt of praten over wat je bezig houdt. Ook wanneer je niet goed weet waar je moet beginnen. We helpen je de woorden te vinden. Lees hier verschillende onderwerpen waar mensen ons zoal over bellen.

De vrijwilligers van de Luisterlijn gaan graag met je in gesprek. Maar het contact opnemen met de Luisterlijn is wel begrensd. De Luisterlijn wil voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar zijn en vindt het belangrijk dat een gesprek helpt of iets bijdraagt. Ook willen we voorkomen dat mensen steeds afhankelijker worden van het bellen. Daarom kun je een beperkt aantal keren contact opnemen. Per 1 januari 2023 is de begrenzing ingesteld op maximaal drie gesprekken per dag, van 07:00 uur tot 06:59 uur. De begrenzing wordt via ons systeem automatisch gedaan, dus je blijft gewoon anoniem.

Let op: bel je en kom je in de wachtrij terecht? Blijf dan aan de lijn om te voorkomen dat je bij opnieuw bellen achteraan in de wachtrij komt.

Je hart luchten helpt. Juist anoniem met iemand praten die je niet kent en ziet, kan heel fijn zijn. Wij luisteren aandachtig naar je; jouw verhaal staat centraal. Door er over te praten, kun je belangrijke inzichten ontdekken die je weer op weg helpen. En natuurlijk is het gewoon fijn wanneer er iemand naar je luistert. Soms is het gesprek kort (een paar minuten), meestal langer.

Wat jij ons toevertrouwt, blijft strikt geheim. Je hoeft je naam niet te zeggen en we zien jouw telefoonnummer niet. We nemen geen contact met jou op. Voor zolang het gesprek duurt, zijn we er voor je. Lees hier meer over je privacy en anonimiteit bij de Luisterlijn.

De persoon met wie je praat, wil even naast jou staan, je helpen de zaken op een rij te krijgen. Hij of zij wordt hiervoor niet betaald. Wel worden de mensen aan de telefoon zorgvuldig geselecteerd, opgeleid en begeleid door professionele beroepskrachten. Het zijn betrokken mensen met levenservaring die graag iets voor jou, voor anderen en voor de maatschappij willen betekenen.

Door heel het land zitten elk moment van de dag mensen klaar om naar je te luisteren. De Luisterlijn streeft naar een optimale bereikbaarheid. Toch kan het voorkomen dat alle telefoonlijnen in gesprek zijn wanneer jij belt waardoor je in de wacht blijft staan. Het heeft dan geen zin om een andere locatie te bellen, want wanneer een locatie in gesprek is, word je automatisch doorverbonden naar een andere locatie. (Dat betekent dat de andere locatie op dat moment dus ook al in gesprek is). Probeer het dan later nog eens. Of schrijf je verhaal op en e-mail het naar ons. Chatten kan op alle dagen van de week van 10.00 tot 22.00 uur.

Hoewel we ons uiterste best doen om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, kan het zijn dat je niet tevreden bent. Laat het ons dan weten via dit formulier. Zo kunnen wij onze dienstverlening verbeteren.

De Luisterlijn is een landelijk netwerk van anonieme hulp op afstand. In heel Nederland zijn er 28 locaties van de Luisterlijn. Daarmee zijn we de grootste telefonische hulpverlener van Nederland. Het landelijk bureau zit in Utrecht. De telefonische hulpdienst bestaat al meer dan 60 jaar, de chathulp en e-mailhulp meer dan 10 jaar. Hier kun je meer lezen over de organisatie de Luisterlijn.

De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties.

Vanuit het buitenland is het niet mogelijk om te bellen of te chatten met onze diensten. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is de Kindertelefoon er voor jou of kijk op Jongeren Hulp Online.  

De Luisterlijn voert gesprekken in het Nederlands. Als een vrijwilliger het wil en kan mag het gesprek in een andere taal gevoerd worden, maar dat is aan de vrijwilliger.

Ben je anderstalig? Dan je ook terecht (tijdens de coronacrisis) bij de Rode Kruis Hulplijn. Deze WhatsApp-Hulplijn is beschikbaar in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks, Portugees en Chinees. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. 

De Luisterlijn conducts conversations in Dutch. If a volunteer wants to and can, the conversation may be conducted in another language, but that is up to the volunteer.

More information about helplines abroad can be found on IFOTES.