![]() |
![]() |
Persberichten
In 2022 voerden vrijwilligers van de Luisterlijn maar liefst 333.937 gesprekken, blijkt uit het jaarverslag. Onderzoek laat zien dat de organisatie, die dag en nacht bereikbaar is voor een goed gesprek of een luisterend oor, grote maatschappelijke impact heeft.
Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn & Sport nam afgelopen dinsdag het onderzoeksrapport naar de maatschappelijke betekenis van de Luisterlijn in ontvangst. Dit deed hij in Beeld & Geluid in Den Haag onder toeziend oog van vrijwilligers, trainers en de leden van de Raad van Toezicht van de Luisterlijn. Uit het wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de Luisterlijn grote maatschappelijke impact heeft.
Nieuwe vrijwilligers bij de Luisterlijn hard nodig
Voor veel mensen was 2022 een somber en lastig jaar. Een jaar waarin er zorgen waren over een oorlog op de grens van Europa en een jaar waarin stijgende energieprijzen voor grote onzekerheid zorgden. De behoefte aan warmte, licht en persoonlijke aandacht groeit. Dat merken vrijwilligers bij de Luisterlijn dagelijks.
De Luisterlijn start opnieuw grote luistercampagne
Bijna de helft van alle volwassenen voelt zich eenzaam. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het RIVM. Ook neemt het percentage eenzamen nog altijd toe. Daarom start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid een grote luistercampagne. De hele week kunnen reizigers en voorbijgangers op verschillende NS-stations de ‘kunst van het luisteren’ ervaren.
Nieuwe vrijwilligers hard nodig.
Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er iets minder dan het jaar ervoor, meldt de Luisterlijn. Volgens de organisatie, die het hele jaar door, 24 uur per dag emotionele ondersteuning biedt, komt dit voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken. Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen. De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte.
‘Vrijwilligers kunnen met luisterend oor niet voldoen aan hulpverleningsbehoefte’
De Luisterlijn maakt zich grote zorgen om de (voorgenomen) sluiting van GGZ-afdelingen. De verwachting is dat daarmee de druk toeneemt en meer mensen in psychische nood zich tot de Luisterlijn zullen richten. Daar bieden getrainde vrijwilligers 24/7 weliswaar een luisterend oor aan iedereen die dat nodig heeft, maar het risico bestaat dat mensen niet de GGZ-hulp krijgen die zij nodig hebben, en dat daarmee hun psychische klachten verergeren.
- Grootschalig onderzoek naar de waarde van de Luisterlijn van start
- De Luisterlijn: de situatie in Oekraïne zorgt voor angst, onzekerheid, machteloosheid en oorlogsstress. “Het raakt mensen.”
- ’s Nachts is het stil, maar niet bij de Luisterlijn
- De Luisterlijn start landelijke luistercampagne
- De Luisterlijn verwelkomt nieuwe leden raad van toezicht
- De Luisterlijn ook tijdens pandemie onmisbaar
- De Luisterlijn nu bereikbaar op nieuw telefoonnummer 088 0767 000
- Driekwart Nederlanders vindt luisterend oor (24/7) noodzakelijk
- Donkere dagen en coronamaatregelen versterken negatieve gevoelens
- De Luisterlijn en Margriet slaan handen ineen tegen eenzaamheid