DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Beter Horen en de Luisterlijn slaan opnieuw de handen ineen in strijd tegen sociale eenzaamheid

Sociale eenzaamheid groeit in onze maatschappij en vraagt om meer aandacht en oplossingen. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat bijna de helft van alle volwassenen in Nederland zich weleens eenzaam voelt. Daarom slaan Beter Horen en de Luisterlijn opnieuw de handen ineen tijdens de 16e editie van de Week tegen Eenzaamheid (25 september t/m 1 oktober 2025), omdat iedereen een luisterend oor verdient. Doel is om het taboe op eenzaamheid te doorbreken en gevoelens van sociale eenzaamheid in onze maatschappij te verminderen. Beter Horen en de Luisterlijn zetten zich vanuit gedeelde expertise in op de vermindering van sociale eenzaamheid.

Sociale eenzaamheid komt op alle leeftijden voor en iedereen kan er last van hebben. Deze vorm van eenzaamheid ontstaat door een gebrek aan een (breed) sociaal netwerk en de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen. Mensen missen de mentale steun of verbondenheid die hiervoor nodig is. Sociale eenzaamheid kan ook ontstaan als gevolg van gehoorverlies, zo ziet Beter Horen. Op dit moment zijn naar verwachting ruim 1 miljoen Nederlanders slechthorend, in 2030 zijn er zo'n 1,7 miljoen Nederlanders die hoorzorg nodig hebben. Een stijgend aantal dus, waarbij ook gevoelens van sociale eenzaamheid toenemen.

Laagdrempelig en effectief
Sociale eenzaamheid is vaak onderwerp van gesprek bij de Luisterlijn. De bijna 1.500 vrijwilligers hebben een uitgebreide training in gespreks- en luistervaardigheden gevolgd, waarmee ze de doelgroep dag en nacht ondersteunen. Dit gebeurt alle dagen van de week, per mail, per chat en 24/7 per telefoon. In 2024 hebben de vrijwilligers 316.638 gesprekken gevoerd. Meer dan 80% voelt zich direct na het gesprek met een vrijwilliger van de Luisterlijn beter. Meer dan 70% ervaart na het contact een vermindering van eenzaamheid of een verbetering van de mentale gezondheid. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek naar de betekenis van de Luisterlijn uit 2022.


Doorverwijzen helpt
Zorgverleners, zoals huisartsen en praktijkondersteuners, zouden alerter kunnen zijn op signalen van eenzaamheid en dit eerder bespreekbaar kunnen maken, stelt de Luisterlijn. Veel mensen durven hun gevoelens van gemis en isolement vaak niet zelf aan te kaarten. Juist dan kan een verwijzing naar de Luisterlijn van grote betekenis zijn. Ook Beter Horen ziet een belangrijke rol voor huisartsen. Zij komen regelmatig in aanraking met mensen met gevoelens van eenzaamheid, maar leggen daarbij
niet het verband met gehoorproblematiek, die deze eenzaamheid (mede) veroorzaakt. Wanneer huisartsen sneller verbanden leggen kan een gehoortest een eerste waardevolle stap zijn naar het verminderen van eenzaamheid.


Technologie helpt
Ook nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie in hooroplossingen spelen een rol bij de mogelijkheid om sociale contacten weer te vergroten. Hierdoor kunnen moderne toestellen ruis automatisch filteren, zodat gesprekken in bijvoorbeeld een druk restaurant beter te volgen zijn. Hierdoor kost deelname aan sociale activiteiten minder energie en kunnen mensen uit hun sociale isolatie komen.


Onderzoek
Onderzoek van Deloitte (2024) toont aan dat het aantal sociale contacten toeneemt zodra iemand met gehoorverlies een hoortoestel draagt. Dit wordt ondersteund door de Gutenberg Health Study, die laat zien dat gehoorverlies duidelijk samenhangt met hogere niveaus van eenzaamheid en symptomen van depressie, vooral bij ernstig gehoorverlies. EuroTrak doet de grootste internationale studie naar gehoorverlies en het gebruik van hoortoestellen en komt eind dit jaar met nieuwe cijfers.


Campagne ‘Iedereen verdient een luisterend oor’
Tijdens de Week tegen Eenzaamheid loopt opnieuw de gezamenlijke campagne ‘Iedereen verdient een luisterend oor’. Met creatieve en herkenbare uitingen waaronder inspirerende Loesje-teksten wordt benadrukt dat luisteren en écht contact essentieel zijn. De campagne is landelijk zichtbaar op posters op verschillende NS stations en in supermarkten, verkrijgbaar als ansichtkaarten in alle winkels van Beter Horen en op sociale media. Met de campagne willen Beter Horen en de Luisterlijn het gesprek over eenzaamheid verder op gang helpen en de verbinding met elkaar centraal te stellen. Daarnaast willen zij stimuleren om contact op te nemen met de Luisterlijn wanneer men gevoelens van eenzaamheid ervaart.


“De Week tegen Eenzaamheid is een belangrijke aanleiding om dit gesprek ook in onze winkels te voeren met audiciens,” aldus Giuseppe Vironda, General Manager van Beter Horen. “Door gehoorverlies vroegtijdig te signaleren en passende oplossingen te bieden, kunnen we bijdragen aan het voorkomen van eenzaamheid en mensen helpen verbonden te blijven.”


“De Luisterlijn spreekt dagelijks met honderden mensen die zich eenzaam voelen. Juist door onze 24/7 bereikbaarheid zien wij hoe groot de behoefte is aan écht gehoord worden, aldus Richard Coonen, directeur-bestuurder van de Luisterlijn. “Daarom zijn we blij met de samenwerking met Beter Horen. Samen vragen we aandacht voor sociale eenzaamheid en laten zien dat een luisterend oor, of dat nu letterlijk gaat om beter horen of figuurlijk om écht gehoord worden, een belangrijke stap is naar verbinding.”
_______________________________________________________________________