![]() |
![]() |
Alles
Nieuwe vrijwilligers hard nodig.
Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er iets minder dan het jaar ervoor, meldt de Luisterlijn. Volgens de organisatie, die het hele jaar door, 24 uur per dag emotionele ondersteuning biedt, komt dit voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken. Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen. De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte.
Meehuilen en meepraten kan soms echt fijn zijn voor de ander. En soms ook niet. In deze ear-opener staan we hierbij stil aan de hand van een persoonlijk voorbeeld.
Heb je weleens via de telefoon, via de mail, of via chat contact gehad met de Luisterlijn? Wat vond je daarvan? Hoe heb je dat ervaren? Je kunt dat laten weten door anoniem een vragenlijst in te vullen. Het helpt ons als zoveel mogelijk mensen dit doen.
‘Vrijwilligers kunnen met luisterend oor niet voldoen aan hulpverleningsbehoefte’
De Luisterlijn maakt zich grote zorgen om de (voorgenomen) sluiting van GGZ-afdelingen. De verwachting is dat daarmee de druk toeneemt en meer mensen in psychische nood zich tot de Luisterlijn zullen richten. Daar bieden getrainde vrijwilligers 24/7 weliswaar een luisterend oor aan iedereen die dat nodig heeft, maar het risico bestaat dat mensen niet de GGZ-hulp krijgen die zij nodig hebben, en dat daarmee hun psychische klachten verergeren.