DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Geslaagde vrijwilligersdag!

Op donderdag 8 september was het dan eindelijk zover: de landelijke vrijwilligersdag van de Luisterlijn. Vrijwilligers van alle locaties uit het hele land konden elkaar ontmoeten in de Werkspoor Kathedraal in Utrecht. We kijken terug op een geslaagde dag: vol ontmoeting, inspiratie en gezelligheid. 

Vraag van de maand: De Luisterlijn helpt. Hoe dan?

Regelmatig ontvangen we bij de Luisterlijn vragen als: biedt de Luisterlijn hulpverlening? Merken jullie dat het drukker is door wachttijden in de GGZ en nog veel meer? Elke maand leggen we een vraag voor aan Hellen den Hoedt, trainer bij de Luisterlijn. Vraag van deze maand: op verschillende sites staat dat de Luisterlijn een telefonische hulpdienst is. Is de Luisterlijn een zorg- of hulpverlener?

Ear-opener: De ander begrijpen verzacht

Als trainer van de Luisterlijn maak ik heel veel gebruik van het gedachtegoed van Harry van de Pol, iemand met een passie voor warm luisteren. Van hem leerden we dat luisteren in de basis niet bestaat uit vragen stellen, maar uit het geven van erkenning. Hij geeft luisteraars drie belangrijke vragen mee om over na te denken, terwijl je naar iemand luistert.

Ear-opener: Luisteren door te ademen

Herken je dit? Je bent in gesprek met iemand die boos, gefrustreerd, bang of verdrietig is. Je probeert te luisteren, maar je emotie neemt het over en voor je het weet voer je een dialoog in je hoofd. “Wat moet ik nu doen? Dit is zooo lastig! Hoe kom ik hier uit?” Je gaat zo op in je eigen gedachten dat je het contact met de ander én jezelf verliest...