DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

De Luisterlijn werkt samen met partners uit de Coalitie tegen Eenzaamheid

Van de ruim 300.000 gesprekken die jaarlijks worden gevoerd bij de Luisterlijn, gaan er tussen de 20% en 30% over eenzaamheid. Met name onder ouderen is de nood hoog.

De Luisterlijn is lid van de Coalitie Een tegen Eenzaamheid en medeondertekenaar van het Pact voor de Ouderenzorg, dat onder andere tot doel heeft om eenzaamheid bij ouderen te signaleren en te doorbreken. Samen met de partners uit de coalitie zet de Luisterlijn zich op verschillende manieren in voor de strijd tegen eenzaamheid. 

Eentegeneenzaamheid

{slide=2020: Omroep MAX en de Luisterlijn starten campagne tegen Eenzaamheid in coronatijd|closed}

In coronatijd sloegen Omroep MAX en de Luisterlijn hun handen ineen om aandacht te vragen voor eenzaamheid, angst en zorgen onder ouderen die geïsoleerd raken naar aanleiding van de maatregelen tegen het coronavirus. Speerpunt van een campagne was een televisiespot die regelmatig te zien was. Daarnaast besteedde MAX in deze periode veelvuldig aandacht aan dit thema en het bestaan van de Luisterlijn.

OmroepMAX

 

 

 

 

{slide=2020: Nederlandse Jeu de Boules Bond brengt de Luisterlijn onder aandacht van leden|closed}

Jeu de boules is een populaire sport onder ouderen. In samenwerking met de Nederlandse Jeu de Boules Bond (NJBB) kwam er een uitgebreid artikel over de Luisterlijn in Bondsblad Petanique (bereik 13.000 unieke adressen en 15.500 leden). Aan alle 180 bij de NJBB-aangesloten verenigingen in Nederland werd promotiemateriaal van de Luisterlijn uitgedeeld.

NJBB logo

{slide=2019: Omroep MAX maakt avondvullend tv-programma met belpanel van de Luisterlijn|closed}

In oktober bood de Luisterlijn een luisterend oor op televisie. Onze vrijwilligers beantwoordden telefoontjes in een belpanel tijdens een grote live uitzending van Omroep MAX over eenzaamheid. Er belden die avond 5.000 mensen en het panel voerde circa 300 gesprekken met mensen die zich eenzaam voelden. Ook kwamen er ruim 100 initiatieven tegen eenzaamheid binnen. Deze zijn overhandigd aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS).

OmroepMAX

{slide=2019: Incluzio en Luisterlijn openen een speciale ‘Eenzaamheidslijn|closed}

In de Week tegen Eenzaamheid (1 t/m 8 oktober) opende de Luisterlijn samen met Incluzio (sociaal maatschappelijke zorg) een speciaal telefoonnummer voor mensen die behoefte hebben aan een praatje of een goed gesprek. Medewerkers van Incluzio en vrijwilligers van de Luisterlijn ontvingen honderden telefoontjes.

Incluzio

{slide=2018: De Luisterlijn en Albert Heijn organiseren buurtlunches|closed}

De Luisterlijn organiseerde in samenwerking met de Albert Heijn zo’n 100 buurtlunches in of bij supermarkten in heel het land. Doel van de lunches was om jong en oud in de buurt met elkaar in contact te brengen.

Albert Heijn