Vraag van de maand: wordt er er naar de Luisterlijn doorverwezen door andere zorgverleners?

Regelmatig ontvangen we bij de Luisterlijn vragen als: biedt de Luisterlijn hulpverlening? Merken jullie dat het drukker is door wachttijden in de GGZ en nog veel meer? Elke maand leggen we een vraag voor aan Hellen den Hoedt, trainer bij de Luisterlijn. Vraag van deze maand: wordt er er naar de Luisterlijn doorverwezen door andere zorgverleners? Bijvoorbeeld door (huis)artsen en GGZ-instellingen?

“Ja, er wordt gelukkig steeds meer naar de Luisterlijn doorverwezen vanuit bijvoorbeeld de huisarts en/of of andere zorgverleningsinstanties. Zij zien hier een aanvullende meerwaarde voor mensen. Mensen kunnen op eigen initiatief contact opnemen op de momenten dat ze steun nodig hebben. Dat is heel waardevol. Denk aan mensen die in een behandeling zitten en 's avonds of 's nachts even contact willen hebben, dan is de Luisterlijn er. Dat kan niet altijd vanuit de hulpverlener worden geboden. In dat geval is er gelukkig een Luisterlijn met tijd, ruimte en gemotiveerde mensen.”  

Vervangt de Luisterlijn in dat geval professionele zorg?

“Het is zaak dat mensen weten dat de Luisterlijn er óók is. We zijn er niet in plaats van professionele zorg- of hulpverlening. Ons werk is anders dan wat de professional doet, vrijwilligers zijn geen hulpverleners. Wel kunnen we aanvullend zijn. De kracht voor de Luisterlijn zit 'm er vooral in dat vrijwilligers er ‘gewoon’ even zijn als medemens, op het moment dat het nodig is. De vrijwilliger is geen specialist, maar staat naast de ander. Het contact is gelijkwaardig.  Een professional is er op afspraak, om verder aan de behandeling of gerichte begeleiding te werken.

Meerwaarde van de Luisterlijn

Wat is de meerwaarde van de Luisterlijn naast GGZ-instellingen, gezondheidscentra en huisartsenposten? Wat maakt de Luisterlijn uniek t.o.v. andere (anonieme) telefonische en online hulpdiensten?

  1. Een gesprek van mens tot mens. De vrijwilliger is geen specialist, geen ervaringsdeskundige, staat niet boven maar naast de ander.  
  2. Ondersteuning van mensen die daar behoefte aan hebben. Men kan vanuit eigen huis, vanaf een zelfgekozen plaats, contact zoeken met de Luisterlijn.  
  3. Aanvullend op het formele - en informele zorgsysteem.
  4. Preventieve werking en het stimuleren van zelfredzaamheid. 
  5. De unieke combinatie van hulp op afstand (anoniem) en nabijheid (échte aandacht). 
  6. 24/7 bereikbaarheid. 

Lees ook het antwoord op de vraag: Is de Luisterlijn een voorportaal naar zorgverleners?