Nieuw telefoonnummer
Vanaf nu is de Luisterlijn bereikbaar via het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor mensen die nergens met hun verhaal terechtkunnen of behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Lees meer.
Toolkit
Help jij mee het nieuwe nummer van de Luisterlijn onder de aandacht te brengen? In deze toolkit vind je een aantal hulpmiddelen die je kunt gebruiken, waaronder:
- actielogo(s)
- animatiegifjes
- social media posts (afbeeldingen)
- voorbeeldteksten (social media, website, nieuwsbrief, etc.)
- social media achtergronden
- persbericht
- advertentie (90x32mm_CMYK__300dpi)
- wachtkamerfilmpje
- radiospot - binnenkort beschikbaar
- aangepaste promotiemiddelen (folder, posters, etc.) binnenkort beschikbaar
- etc.
Vragen en antwoorden over het nieuwe nummer
{slide=Waarom een nieuw telefoonnummer?|closed}
Een 0900-nummer brengt hoge kosten voor de Luisterlijn met zich mee. Voor deze kosten ontvangt de Luisterlijn subsidie van de overheid. Dat betekent dat de overheid deze kosten betaalt. Dit geld kan beter anders besteed worden. Een 088-nummer is nagenoeg kosteloos. Met de overgang naar een 088-nummer komen deze kosten (en de subsidie hiervoor) te vervallen.
Voor het bellen naar het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000 betaal je – net als bij het oude telefoonnummer – geen extra kosten, alleen het normale beltarief. Hoeveel dit precies is, is afhankelijk van je provider en abonnement.
{slide=Waarom een 088-nummer?}
Een 088-nummer is een nummer dat niet gebonden is aan een regio. Een 088-nummer heeft daarmee een landelijk in plaats van een lokaal (010, 020, 070 enz.) netnummer.
{slide=Waarom geen 0800-nummer?}
De kosten voor een 0800-nummer zijn nog hoger dan de kosten voor het 0900-nummer.
{slide=Is het bellen naar het nieuwe nummer nog steeds anoniem?}
Ja, er komt nooit informatie van bellers bij ons binnen. Vrijwilligers zien je telefoonnummer niet. Dit wordt bij de telefoonaanbieder al afgeschermd.
{slide=Wat betaal je voor het bellen naar een 088-nummer?}
Net als bij het 0900-nummer, betaal je alleen de belkosten die voortkomen uit het abonnement dat je hebt bij je eigen telefoonprovider. De Luisterlijn rekent geen (extra) kosten per minuut. Je blijft evenveel betalen.
{slide=Tot wanneer blijft het oude nummer actief?}
Sinds 1 februari hoor je een bandje met een vooraankondiging. Vanaf begin maart hoor je eerst een bandje met dat het nummer is gewijzigd en verbinden we je automatisch door. Na een langere tijd (over een paar maanden tot een half jaar) laten we alleen een bandje horen en verbinden we niet meer automatisch door. Je moet dan zelf het juiste nummer bellen. Na verloop van tijd (als de meeste mensen ons nieuwe nummer weten te vinden) sluiten we het oude nummer af.
{slide=Kun je het nummer ook bellen vanuit het buitenland?}
Ja, het 088-nummer kun je bellen vanuit het buitenland. Echter, de Luisterlijn is er alleen voor inwoners van Nederland. Inwoners van andere landen kunnen terecht bij vergelijkbare telefonische hulpdiensten in hun land. Deze kun je hier vinden.
{/slides}
Vragen en antwoorden over de Luisterlijn
{slide=Hoe kun je contact opnemen met de Luisterlijn?|closed}
De vijwilligers bij de Luisterlijn zijn het hele jaar door bereikbaar via telefoon 088 0767 000 (24/7), chat (van 10.00 uur - 22.00 uur) of mail (alle dagen van de week)
{slide=Mag iedereen contact opnemen?}
De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Je kunt in een anoniem en vertrouwelijk gesprek je hart luchten, stoom afblazen en als je daar behoefte aan hebt, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is de Kindertelefoon er voor jou of kijk op Jongeren Hulp Online.
{slide=Hoeveel telefoontjes krijgt de Luisterlijn?}
Hoewel de Luisterlijn ook bereikbaar is via chat en e-mail, pakt toch nog 9 op de 10 gesprekspartners de telefoon. In 2020 voerden vrijwilligers meer dan 320.000 telefoongesprekken. “De meeste mensen vinden het fijn om écht even van zich af te praten en een stem te horen. Het hardop uitspreken van gedachten en gevoelens lucht vaak op. Getrainde vrijwilligers bij de Luisterlijn bieden een luisterend oor en geven even dat steuntje in de rug.
{/slides}