![]() |
![]() |
De Week tegen Eenzaamheid begon dit jaar op een bijzonder podium: de officiële opening door Koning Willem-Alexander. Namens Beter Horen en de Luisterlijn waren we erbij, een trots moment om samen stil te staan bij dit belangrijke thema.
Tijdens de week volgden inspirerende activiteiten, waaronder een workshop van Loesje over écht luisteren. Daarbij stond centraal hoe gehoorverlies sociale eenzaamheid kan versterken en hoe aandachtig luisteren verschil kan maken.
Steeds meer mensen delen hun gevoelens met AI-chatbots zoals ChatGPT. Dat lijkt handig: altijd beschikbaar, snel en anoniem. Maar hoe goed luistert een chatbot écht?
Terwijl veel Nederlanders genieten van hun zomervakantie, ervaren anderen juist een toename van gevoelens van eenzaamheid. De zomermaanden brengen rust, maar ook leegte, zeker wanneer vaste routines zoals school, werk, dagbesteding of sociale activiteiten tijdelijk stilvallen. De Luisterlijn merkt dat gevoelens van eenzaamheid vaak een aanleiding zijn om contact op te nemen, vooral in deze periode, bij mensen van alle leeftijden.
Met trots presenteren we ons maatschappelijk jaarverslag 2024. In dit verslag blikken we terug op de belangrijkste resultaten van het afgelopen jaar. We nemen je mee langs bijzondere hoogtepunten, betekenisvolle momenten en de impact die we samen hebben kunnen maken.
Een eerste bijzonder feit om te delen: in 2024 voerden we maar liefst 316.638 gesprekken via telefoon, chat en e-mail. Duizenden mensen vonden hun weg naar ons voor een luisterend oor. Dag en nacht, doordeweeks, in het weekend en op feestdagen stonden onze toegewijde vrijwilligers klaar om steun te bieden. En dat bleef niet onopgemerkt, hun inzet werd door velen gewaardeerd.
Nieuwsgierig naar meer cijfers, verhalen en inzichten? Lees dan het volledige jaarverslag hier.
Met de campagne ‘Samen tegen Alleen’ vroeg de Eredivisie-organisatie aandacht voor eenzaamheid onder jongeren. Daarbij werd nadrukkelijk verwezen naar de Luisterlijn, zodat ook jongvolwassenen weten dat er altijd een luisterend oor beschikbaar is.
Tijdens speelronde 29 komt de Eredivisie in actie met de campagne Samen tegen alleen, een landelijke oproep om eenzaamheid onder jongeren bespreekbaar te maken. Clubs, spelers en partners bundelen hun krachten om aandacht te vragen voor dit groeiende probleem én jongeren aan te moedigen om het gesprek te openen.
![]() |
![]() |