![]() |
![]() |
Luisteren is meer dan alleen horen. Het vraagt om continu aanpassen in toon en energie. Je stemt af op de spreker en diens verwachtingen. Ook als die verwachtingen niet zo expliciet worden uitgesproken. Wat hoor je tussen de regels door? Hoe geef je daar woorden aan? En minstens zo belangrijk: hoe bewaak je je eigen grenzen als iemand daar (al is het maar een beetje) overheen gaat?
Als vrijwilliger bij de Luisterlijn ontwikkel je niet alleen je luistervaardigheden, maar ook jezelf. Elke dienst brengt gesprekken die variëren in toon, inhoud en emotie. Elk gesprek vraagt weer iets anders van je. En als extraatje? Je merkt dat je ook in je eigen kring beter leert luisteren. Ik ben groot fan van dit olievlekprincipe!
Een dienst in vogelvlucht – ervaringen van een vrijwilliger
Tijdens een dienst spreek je mensen met uiteenlopende verhalen. Een kleine greep:
Het is fascinerend om zoveel verschillende verhalen te horen – en tegelijk zoveel kanten van jezelf tegen te komen. Elk gesprek vraagt om een andere manier van luisteren. Dat maakt dit werk zo bijzonder.
Jaarlijks trainen en begeleiden trainers van de Luisterlijn honderden vrijwilligers in hun luister- en gespreksvaardigheden. Zij delen hun kennis en ervaringen graag om jou en anderen te inspireren beter te leren luisteren. Dit is een gezamenlijke bijdrage van Melanie van Hoeve (trainer bij de Luisterlijn in Amsterdam) en Marjan (vrijwilliger in Amsterdam).
![]() |
![]() |