![]() |
![]() |
Het callcenter van de politie krijgt telefoon: een man verdenkt zijn vrouw van overspel. Geen politiezaak. Na overleg met de man wordt hij doorverbonden naar de Luisterlijn. Of de vrijwilliger van de Luisterlijn merkt dat iemand meer nodig heeft dan een goed gesprek. Samen met de hulpvrager wordt gekeken naar verdergaande hulp- of dienstverlening.
Door de Luisterlijn
De Luisterlijn staat aan het begin van de keten van organisaties in de gezondheidszorg en maatschappelijk werk. Door de laagdrempelige en anonieme diensten is de Luisterlijn vaak, naar gelang de situatie, de eerste stap om hulp te zoeken. Bijvoorbeeld in geval van schaamte, angst en onwetendheid. Maar allereerst biedt de Luisterlijn een vertrouwelijk gesprek, een luisterend oor. Vaak is dit al voldoende. Waar nodig verwijzen we, in samenspraak met de hulpvrager, door naar de diensten van andere organisaties.
Naar de Luisterlijn
De meeste contacten met de Luisterlijn worden gelegd buiten openingstijden van reguliere instellingen (ca. 75%). De dag en nacht echte aandacht van de Luisterlijn is voor verschillende instanties een goede aanvulling op de hulp die er al is. Bijvoorbeeld een psycholoog met vakantieplannen die cliënten wijst op de Luisterlijn. de Luisterlijn kan cliënten deze periode helpen overbruggen door een gesprek te bieden wanneer dat even nodig is. Of een huisarts merkt dat iemand meer emotionele steun nodig heeft dan hij of zij kan bieden. Dat is bijvoorbeeld ook een goede aanleiding om door te verwijzen naar de diensten van de Luisterlijn.
Behalve doorverwijzen, is het mogelijk om rechtstreeks door te verbinden naar de Luisterlijn. Er zijn twee mogelijkheden:
Front office: de bereikbaarheid van de samenwerkende organisatie is buiten kantoortijden gegarandeerd door de vrijwilligers van de Luisterlijn.
Back office: de samenwerkende instantie verbindt een cliënt rechtstreeks door naar de Luisterlijn, wanneer zij (op dat moment) niet de geschikte instantie is voor de hulpvraag.
Externe trainingen
De Luisterlijn geldt als expert op het gebied van luisteren. Die kennis delen we graag met anderen. Dat kan als spreker op een symposium of congres of door een workshop te geven. We kunnen ook een training geven aan medewerkers. Meer weten over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.
De Luisterlijn bundelt waar mogelijk de krachten met andere organisaties. Eenzaamheid en zelfdoding zijn bijvoorbeeld veelbesproken onderwerpen bij de Luisterlijn. Daarom werken we samen met de volgende organisaties:
- Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid
- 113Zelfmoordpreventie
Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid
De Nationale Coalitie is hét samenwerkingsverband van organisaties en overheidsinstellingen die een beweging op gang brengt tegen eenzaamheid. Het is een initiatief van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om eenzaamheid tegen te gaan. De Luisterlijn maakt deel uit van deze Coalitie.
Samen werken we aan:
Meer informatie op www.eentegeneenzaamheid.nl.
Lees hier hoe de Luisterlijn samenwerkt binnen de coalitie.
113 Zelfmoordpreventie
De Luisterlijn levert een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van suïcide. Enerzijds door het schenken van echte aandacht aan suïcidale mensen die contact opnemen met de Luisterlijn. Anderzijds door de samenwerking met 113, het nationale zelfmoordpreventieplatform.
De Luisterlijn en 113 delen dezelfde visie op het doel van contact met suïcidale mensen, op de volgende punten:
Beter Horen
Bij Beter Horen en de Luisterlijn vinden we dat iedereen een luisterend oor verdient. Wij delen de overtuiging dat een luisterend oor een wereld van verschil kan maken.
Uit onderzoek blijkt dat er een sterk verband is tussen slechthorendheid en eenzaamheid. Daarnaast zien we bij de Luisterlijn dat eenzaamheid een vaak voorkomende reden is waarom mensen contact opnemen.
Een luisterend oor kan gevoelens van eenzaamheid verminderen. Helaas is een luisterend oor niet voor iedereen bereikbaar en daarom bundelen wij onze krachten.
Neem contact met ons op.
![]() |
![]() |