Driekwart Nederlanders vindt luisterend oor (24/7) noodzakelijk

De Luisterlijn is er ook voor mensen zonder problemen

De wintermaanden en lockdown zorgen bij veel mensen voor sombere gevoelens. Erover praten helpt. Niet iedereen kan zijn hart luchten in zijn naaste omgeving. Driekwart van de Nederlanders vindt het noodzakelijk dat er een organisatie is die 24 uur per dag een luisterend oor biedt aan iedereen die daar behoefte aan heeft. 

Men vindt het belangrijk dat mensen – al dan niet in nood - gehoord moeten worden, vooral als zij niemand anders hebben om naar toe te stappen. Juist in tijden van corona.

Dit blijkt uit representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde in opdracht van de Luisterlijn. Hierin gaf 1 op de 3 Nederlanders aan weleens van de Luisterlijn te hebben gehoord. “Dat betekent dat niet iedereen die een luisterend oor nodig heeft, de Luisterlijn kent”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “En dat is jammer, want we kunnen daadwerkelijk iets voor anderen betekenen. Denk aan steun, troost of bepaalde inzichten bieden. Vrijwilligers aan de telefoon en de chat zijn hierin getraind. We zijn dan ook blij dat steeds meer huisartsen, psychologen en gemeentes wijzen op ons bestaan.”

Voor alle inwoners van Nederland

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de Luisterlijn er niet alleen voor mensen die eenzaam zijn of problemen hebben. “We zijn er voor iedereen die, om wat voor reden dan ook, zijn verhaal niet kwijt kan. Of je nou 80 jaar bent of 20, iedere inwoner van Nederland kan bij ons terecht.” Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de meeste mensen gebruik zouden maken van de Luisterlijn als ze willen praten over problemen en geen mogelijkheid hebben om naar familie/vrienden te stappen. Noordegraaf benadrukt: “We zijn er echt niet alleen voor problemen, maar ook gewoon als je even niemand in je omgeving hebt, waarbij je je verhaal kwijt kan of je hart kan luchten. Ieder mens heeft de behoefte om gehoord te worden.” Bijna twee derde van de Nederlanders vindt het van belang dat de Luisterlijn financieel mogelijk wordt gemaakt.

Als je nergens terecht kun je met je verhaal

De Luisterlijn is een organisatie die dag en nacht een luisterend oor biedt aan mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Dit kan 24/7 per telefoon. Chatten of mailen is ook mogelijk. Kijk op www.deluisterlijn.nl  

Over het onderzoek:
Onderzoeksbureau Kantar voerde dit onderzoek uit in opdracht van de Luisterlijn. Aan het onderzoek deden 1.137 respondenten mee van 18 jaar en ouder. Het veldwerk vond plaats van 28 oktober t/m 1 november 2020.