Persbericht: Zelfs ‘s nachts zijn vrijwilligers in touw

Woensdag 7 december is het de nationale Vrijwilligersdag. Er wordt aandacht gevraagd voor het doen van vrijwilligerswerk, waar bijna de helft van de Nederlanders zich voor inzet*. Zelfs in de nacht zijn er, vaak ongezien, vrijwilligers actief om de wereld lichter te maken. Vrijwilligster Maria biedt een luisterend oor, zowel overdag als ’s nachts in de donkere uren. ‘’Bij Sensoor kun je je verhaal kwijt op het moment dat het jou uitkomt. Dus ook in de nacht’’, vertelt Maria.

Maria is één van de 950 vrijwilligers die zorgt dat de anonieme hulplijn 24/7 bereikbaar is voor een luisterend oor. Per nacht wordt gemiddeld 135 keer de telefoon opgenomen bij de anonieme hulplijn. De afgelopen maand is het aantal nachtelijke gesprekken gestegen met 9%.

De nachtdiensten vindt Maria pittig, ze is zelf geen nachtmens. Toch vindt ze juist de gesprekken in de nacht bijzonder. Maria: ‘’Het is intenser. Mensen hebben vaak de rust, tijd en ruimte om te bellen. Ze zijn uit de waan van de dag en daardoor komen problemen en zorgen dichtbij. Een gesprek met Sensoor kan dan helpen het hoofd weer leeg te maken’’.

De overheid doet een steeds groter beroep op vrijwilligersorganisaties als Sensoor bij het verlenen van informele hulp. Sensoor biedt sinds 1958 dag en nacht een luisterend oor. In 2015 voerden de 950 vrijwilligers ruim 250.000 gesprekken per telefoon, chat en e-mail. Hoofdthema’s zijn eenzaamheid, psychosociale problemen en relatieproblemen. In 2015 won Sensoor de nationale vrijwilligersprijs Meer dan Handen-Award Publieksprijs.

* bron: CBS en Movisie
Vanwege de anonimiteit van Sensoor is de naam van Maria gefingeerd.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Neem voor meer informatie contact op met:
Stichting Sensoor
Afdeling Communicatie