"Wat telt is om meer bekendheid te geven aan eenzaamheid"

Nieuws

‘Het was wat mij betreft een vliegende start van iets wat kan uitgroeien tot een blijvende samenwerking.’ Tevreden blikt directeur Monique van Bijsterveld van de Luisterlijn terug op de 'Eenzaamheidslijn die Incluzio samen met de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid opzette.

Een ongepland en spontaan succes eigenlijk. ‘In een kennismakingsgesprek merkten we dat er veel overlap was in de dingen waar zij en wij tegenaan lopen. Incluzio wilde iets doen in het kader van de Week tegen Eenzaamheid. Waarom doen we het dan niet samen, zeiden we meteen. Ook omdat Incluzio het jammer vond dat de Luisterlijn niet heel erg bekend was. Dan konden ze vaker cliënten naar ons verwijzen.’

Er was één probleem: het was heel kort dag. ‘Maar ik heb Incluzio leren kennen als een heel actieve organisatie. In een paar weken tijd zijn zo’n 100 vrijwilligers voor de 'Eenzaamheidslijn' gemobiliseerd.’ Zelf heeft de Luisterlijn 1.500 vrijwilligers, ‘van Leeuwarden tot Middelburg’ en in alle lagen van de bevolking. Omdat het inroosteren drie maanden van tevoren gebeurt, was de assistentie van Incluzio in de Week tegen Eenzaamheid meer dan welkom. ‘Onze lijn is 365 dagen per jaar bezet. Elke week draaien vrijwilligers diensten. Ik kan niet zomaar zeggen: kunnen jullie een weekje lang ook de 'Eenzaamheidslijn" erbij doen?’

Kwart telefoontjes over eenzaamheid
Van de duizend telefoontjes die de Luisterlijn-vrijwilligers normaal op een dag (inclusief de nacht) beantwoorden, gaat maar liefst een kwart over eenzaamheid. ‘Dat zijn mensen die niemand anders hebben om een gesprek mee te voeren. Dat is heel triest.’ Wat doet de Luisterlijn? ‘Voor de een is een luisterend oor voldoende. Die wil even zijn hart luchten of zijn boosheid kwijt. De ander zoekt bevestiging of een advies. We trainen mensen ook in het doorvragen: is het wel eenzaamheid? Of gaat het om iets anders?’

Meer bekendheid geven aan eenzaamheid
Ook zelf nam Monique een dienst voor haar rekening. ‘Best spannend. Je weet niet wie je aan de lijn krijgt.’ De lijn heeft honderden telefoontjes mogen ontvangen tijdens de Week tegen Eenzaamheid. ‘Van tevoren heb ik gezegd: het aantal gesprekken is geen doel op zich. Wat telt is om meer bekendheid te geven aan eenzaamheid en aan de verantwoordelijkheid die we als samenleving daarin hebben. Dat hebben we gedaan. En links en rechts heeft ook de Luisterlijn meer bekendheid gekregen. Mijn dank gaat dan ook uit naar alle vrijwilligers van Incluzio en de Luisterlijn, die zich enthousiast en belangeloos hebben ingezet.’

Een vervolg sluit Monique zeker niet uit. ‘De komende tijd gaan we om de tafel om na te gaan hoe we elkaar nog verder kunnen helpen en versterken. Met als doel het verschil te maken voor onze eenzame medemens!’