Ear-opener: Door empathie kom je erachter wat de ander écht bezighoudt

Nieuws van het werkveld

Waarom nemen toch zoveel mensen contact op met de Luisterlijn? Veel mensen bellen en chatten met ons omdat ze empathie in hun omgeving missen. Maar wat is empathie? En wat is belangrijk bij een empathische houding?

Empathie is het vermogen om je in te leven in de gevoelens en gedachtes van een ander. Door empathie te tonen voelt een ander zich vaker gehoord begrepen. De ander heeft het gevoel dat hij er mag zijn met zijn gevoel en denkwijze. Empathie is ook niet dat je medelijden hebt met de ander of dat je hem zielig vindt. Er zijn vijf dingen belangrijk bij een empathische houding:

1. Stel je écht open voor het verhaal van de ander.
Neem de tijd voor de ander en houd je eigen verhaal even voor je.

2. Vraag naast feiten ook eens naar hoe het voor iemand voelt.
Hierdoor kun je je nog beter aansluiten bij en inleven in een ander.

3. Laat tegeltjes wijsheid vooral op tegeltjes.
Voorkom dooddoeners (met tegeltjes wijsheid) en algemeenheden. 
(Dus niet: "Vervelend dat je relatie uit is, maar gelukkig geen hand vol, maar een land vol…”)

4. Erken de gevoelens van een ander zonder overdrijving of afzwakking.
Zelden of nooit begint een empathische reactie met: ‘Lastig, maar je kunt tenminste nog…’ Of met: ‘Echt vervelend, maar je hebt in ieder geval nog…’

5. Buig oplossingen om tot een vraag!
Dus: "Heb je weleens overwogen om naar de huisarts te gaan?" (In plaats van: "je moet naar de huisarts gaan!"


Probeer het eens. Zeker weten dat je gesprekspartner zich gehoord voelt! En dat jij een beter gevoel krijgt over het gesprek!