DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Ear-opener: ga de ontmoeting aan, ook na een eerste oordeel

Haar telefoondienst bij de Luisterlijn was net begonnen. Na haar eerste warme opening had de beller aan de andere kant van de lijn meteen gezegd; ‘Een gesprek met u gaat niets worden, dat weet ik zo al’.

Tja, daar zit je dan als vrijwilliger van de Luisterlijn. Vier uur van je tijd per week besteed je aan de telefoon om gesprekken te voeren, anoniem en van mens tot mens. Je stelt je open, weet nooit wie je aan de lijn krijgt. Doet het werk met hart en ziel. Voert de mooiste gesprekken van de wereld maar krijgt soms evengoed ook wonderlijke reacties. Zoals deze.

En dan? Dan komt het eropaan. Hoe incasseer je zoiets?

Goed, in trainingen leer je om de ander open en onbevooroordeeld te ontmoeten. Maar hee, we zijn allemaal mensen toch!? Het zal je maar gezegd worden na je eerste zin, ‘dat een gesprek met jou toch niets wordt’.De vrijwilliger had beledigd kunnen zijn, had het zich persoonlijk aan kunnen trekken of verholen geïrriteerd. Maar de vrijwilliger met wijsheid van jaren liet zich niet van de wijs brengen. Bleef verwonderd en vooral benieuwd. Bood ruimte en nodigde de beller vriendelijk uit om het gewoon toch eens te proberen. Ophangen, kon immers altijd nog.

Aarzelend nam de beller de uitgestoken hand aan. Steeds meer van harte ontwikkelt zich een verdiepend gesprek tussen twee mensen die elkaar niet kennen. Een warme ontmoeting waarin de verhalen van het leven voorbijkomen. ‘Wat maakte nou toch dat u zo twijfelde aan het begin van ons gesprek?’, vroeg ze in de afronding. Het was haar accent geweest. In a split second had de beller besloten dat het daarom niets kon worden. Iemand met zo’n accent zou haar toch niet begrijpen.

Wat mij als trainer bij de Luisterlijn raakt is dat beide mensen na het eerste scherpe oordeel de ontmoeting toch aangaan en iets nieuws ontdekken. Over zichzelf en de ander. Zo mooi en zo moedig.

Jaarlijks trainen en begeleiden trainers van de Luisterlijn honderden vrijwilligers in hun luister- en gespreksvaardigheden. Zij delen hun kennis en ervaringen graag om jou en anderen te inspireren beter te leren luisteren. Dit is een bijdrage van Pauline Seebregts (trainer bij de Luisterlijn in Alkmaar).