DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Edwine, vrijwilligster Sensoor

De gesprekken in dit blog zijn fictief maar wel geïnspireerd op de praktijk

Help! Ik hoor stemmen in mijn hoofd… Met deze noodkreet begint het eerste gesprek van mijn chatdienst met een wanhopige jonge vrouw. Ze is in paniek, voelt zich bedreigd, verliest de controle en wil graag met iemand praten. Op haar werk weten ze het niet. Thuis begrijpen ze haar niet. 

Angst overvalt je. Negatieve gedachten krijg je niet meer onder controle. En er is niemand in je omgeving bij wie je even je hart kunt luchten. Uit de cijfers van hulplijn Sensoor, verzameld in de afgelopen drie maanden, blijkt dat veel mensen het gevoel hebben er alleen voor te staan bij psychische problemen.

AnneStel je voor: je voelt je erg eenzaam. Je komt in een emotionele crisis terecht, waarin je bij niemand je verhaal écht kwijt kan. En dat terwijl je begin twintig bent. Anne (44 jaar) heeft het meegemaakt en vertelt er openlijk over.

Met een achtergrond van geestelijk geweld en stalking heeft Anne het nooit makkelijk gehad. Maar toen ze begin twintig was, kwam ze in een crisis terecht. Hierin was ze het contact met zichzelf en met anderen kwijt. ‘’Het voelde als een gevangenis. Ook in emotioneel opzicht. Ik was intens eenzaam. Ik kwam wel onder de mensen maar veel mensen stonden niet open om over mijn gevoelens te praten. Het gevoel van eenzaamheid werd hierdoor versterkt’’, aldus Anne. De crisis heeft lang geduurd. Anne: ‘’Het voelde alsof ik 14 jaar in een coma lag.’’ Aan het eind van de crisis volgde een bijzondere ervaring: een bijna-doodervaring. ‘’Er ging op dat moment heel veel in mij om. Ik realiseerde me wat er was gebeurd; trauma’s kwamen naar boven. Plus, ik had opeens weer zin in het leven.’’

Deze ervaring is het begin geweest van de gesprekken met Sensoor. Anne: ‘’Het was een verademing om met mensen te praten die voor me open stonden. Dat ik een gelijkwaardig gesprek kon voeren, waarin ik mijn gevoelens kon uiten.’’ Ze vindt het heel bijzonder dat ze juist op dat moment in aanraking is gekomen met Sensoor. Ze heeft 10 jaar professionele hulp gehad, maar dat hielp niet. Daar was ‘’geen ruimte voor gevoel, net zoals ik die niet kreeg bij familie en vrienden’’, aldus Anne. ‘’Bij Sensoor was daar wel altijd ruimte voor.’’

Een bijzonder moment voor Anne waarop ze belde met Sensoor was toen ze een vrijwilliger aan de lijn kreeg die gedichtjes voorlas. ‘’Ik zat niet lekker in mijn vel en zij las een paar gedichten voor. Het gesprek eindigde met een gedichtje over ‘afscheid’. Het ging over een bruggetje, waar ik aan de andere kant stond, en zij mij aan het uitzwaaien was. Toen moest ik wel een traantje wegpinken. Dat iemand dat voor je doet die je niet kent is zó bijzonder!’’

Anne heeft nu al 7 jaar contact met Sensoor - gemiddeld een paar keer per week - en het gaat ondertussen een stuk beter met haar. Ze wil weer contacten op gaan bouwen en vrijwilligerswerk doen. Maar wel met Sensoor als vangnet in haar achterhoofd. ‘’Als ik nu soms nog bel met Sensoor ben ik blij complimenten te horen over de goede weg die ik bewandel.’’

Anne blikt terug op de tijd waarin ze het moeilijk had: ‘’Zonder Sensoor had ik het niet gered op de manier zoals ik het gewild had. De hulp van Sensoor was voor mij als een wandelstok waarmee ik de berg kon beklimmen.’’

Volgens Anne hoeft niemand te aarzelen om contact op te nemen met Sensoor. ‘’Er zijn geen taboes als je met Sensoor praat. Je wordt serieus genomen in een gelijkwaardig gesprek van mens tot mens.’’

Je kunt jouw verhaal ook kwijt, dag en nacht, per telefoon (0900-0767; 5 ct/min.), mail of chat (www.sensoor.nl).

Sensoor Amersfoort wint eerste prijs ING Nederland Fonds Goede doelen hebben zich in januari massaal aangemeld voor het project Help Nederland vooruit, gefinancierd uit het ING Nederland Fonds. Na een uitgebreide nomineer- en stemronde koos het publiek Sensoor als winnaar van de eerste prijs in de regio Amersfoort: een donatie van €5.000,-. 

 

Steeds meer vraag naar een anoniem gesprek


Wie daar behoefte aan heeft, kan dag en nacht bij Sensoor terecht voor een anoniem, vertrouwelijk gesprek. In 2010 zijn er bij Sensoor Zuid-Holland zuid- en midden 20.160 van deze gesprekken gevoerd via telefoon, chat en e-mail. Een stijging van 13% ten opzichte van 2009, toen werden ruim 17.000 gesprekken gevoerd. Psychosociale problemen (somberheid, spanning, angst etc), eenzaamheid en relatieproblemen gaven het vaakst aanleiding tot contact. 

Dag en nacht
Sensoor is al meer dan 50 jaar dag en nacht anoniem bereikbaar per telefoon. Met 18.580 gesprekken in 2010 is dit de meest gebruikte hulpdienst van Sensoor. Het aantal telefoongesprekken is met 11% gestegen. Sinds 10 jaar kunnen mensen met een niet-westerse achtergrond terecht bij een speciale telefoonlijn: Sensoor in eigen taal. Hier kan men praten met iemand die eveneens een allochtone achtergrond heeft en de eigen moedertaal en/of cultuur begrijpt. Hier is 591 keer gebruik van gemaakt. Men zocht hier luisterend oor of wegwijs in de samenleving.

Chat en e-mail
De chat is open op dagdelen en wordt vooral door jonge mensen gebruikt. Per 1 januari 2010 heeft Sensoor de chatdienst uitgebreid met vijf ochtenden extra in de week. Daarmee is de dienst iedere ochtend, middag en avond te bereiken. Door de toenemende vraag naar chathulp in 2009, wil Sensoor zo wachttijden tegen gaan en meer mensen de mogelijkheid geven online hun hart te luchten. Onder andere door deze maatregel is het aantal chatgesprekken opnieuw toegenomen. Er zijn 1.160 gesprekken gevoerd in 2010.

Een e-mail kan worden verstuurd naar: hulp-rijnmond@sensoor.nl. Meestal gaat een e-mailgesprek een paar keer heen en weer. De mail wordt door dezelfde medewerker gelezen en beantwoord. In 2010 zijn 420 e-mails ontvangen.

Geïnteresseerden kunnen het jaarverslag hier downloaden of een exemplaar opvragen via 010 436 34 44 / aandacht@sensoor.nl