Chatten met de Luisterlijn steeds populairder

Steeds meer mensen willen hun verhaal kwijt via de chat. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn. In 2018 maakten bijna 2.000 meer mensen gebruik van de chathulpdienst dan het jaar daarvoor. Zo steeg het aantal chatgesprekken naar ruim 31.000! Onderwerpen die het meest terugkomen in de chat zijn relatieproblemen, somberheid en depressie. Ook automutilatie (zelfbeschadiging) komt relatief vaak voor.

Chatten is anoniem en voelt veilig
De organisatie biedt sinds 2000 niet alleen telefonisch luisterend oor maar ook via chat. Net als de telefonische hulpverlening is ook de chat anoniem. Daarnaast is het ook een lage drempel om thema's die pijnlijk of beschamend zijn te bespreken. Vooral de anonimiteit draagt in grote mate bij aan het succes van de chat.

Agnieszka Przygodzka, trainer en begeleider bij De Luisterlijn: “Bij ons kunnen mensen ook via de chat hun verhaal kwijt, anoniem en veilig. Door een luisterend oog te bieden in een gelijkwaardig gesprek, worden mensen in staat gesteld om zorgen, pijn en verdriet het hoofd te bieden. Chatters komen sneller tot de kern van het verhaal omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over anonimiteit en privacy. Doordat er een computerscherm tussen de vrijwilliger en chatter zit voelt het nog veiliger. Het maakt de chat laagdrempelig voor mensen die anders nergens met hun verhaal terecht zouden kunnen omdat er bijvoorbeeld een maatschappelijk taboe rust op hun probleem.

Jonge mensen zoeker vaker contact
Jonge mensen zoeken vaker contact via de chat dan de telefoon. Dit blijkt ook uit het onderzoek van Motivaction. Jongeren van 18 tot en met 30 jaar sturen liever een berichtje sturen dan dat zij bellen. 38% vindt het zelfs eng om te bellen, dit tegenover maar 15% van de oudere generatie Nederlanders (31 tot en met 70 jaar). Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren het in een chatgesprek prettig vinden dat ze even kunnen nadenken over een reactie.

Wist je dat?
- De chat is alle dagen van de week geopend, van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds
- Bijna de helft van de chatters kan of wil niet met zijn verhaal terecht in zijn eigen omgeving.
- In 2018 werden maar liefst 30.272 chatgesprekken gevoerd.
- Meer dan de helft van de chatters is vrouw.
- Een gemiddeld chatgesprek duurt 30 – 40 minuten duurt.
- Uit evaluatie blijkt dat in 68% van de gevallen de hulpvrager echt geholpen is met de aandacht van mens tot mens.

Behoefte aan een luisterend oor en een goed gesprek via de chat? Ga direct naar de chat