Toos en Joke al 40 jaar luisterhelden!

Nieuws

Toos en Joke zijn een van de pareltjes van Sensoor. Zij zijn namelijk al sinds 1978 trotse vrijwilligsters bij Sensoor in Eindhoven. 

Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. De Eindhovense Toos en Joke zetten zich al 40 jaar anoniem en ongezien in voor hun medemens, ook in nachtelijke uren. In 1978 werden zij vrijwilligers bij Sensoor, toen nog SOS Telefonische Hulpdienst. Hoe kijken ze terug op 40 jaar luisteren naar de eenzaamheid, verdriet en angsten van onbekenden?

De problemen waarover mensen bellen zijn weinig veranderd. Depressie, relatieproblemen, eenzaamheid zijn van alle tijden. Wel zijn de gesprekken door de tijd gekleurd, merkt Toos. ‘’Er heerst veel stress in de maatschappij.’’, aldus Toos. Ze heeft vaak mensen aan de telefoon die zich niet gehoord en begrepen voelen. Toos: ‘’Het was vroeger niet allemaal beter, er was wel meer tijd om naar elkaar te luisteren.’’ Joke herkent dit: ‘’40 jaar geleden sprak ik veel eenzame mensen. Tegenwoordig steeds vaker mensen die psychische problemen hebben en zich daardoor eenzaam voelen. Ik heb het idee dat er voor die mensen veel is komen te vervallen, zoals sociale werkplaatsen en plek in GGZ-instellingen. Mensen vallen tussen wal en schip.’’ 

Geheim
De anonimiteit die vroeger heerste rond het werken bij Sensoor, daar had Toos wel moeite mee. Ze mocht het niet eens aan haar buren vertellen, want het was geheim. ‘’Nu is dat gelukkig anders. Nu willen we juist uitdragen dat we dit mooie vrijwilligerswerk doen en er voor iedereen zijn. Iedereen in Nederland moet er over horen’’, vertelt Toos.
Het aantal mensen dat belt, is sterk toegenomen. Toos vertelt: ‘’Tegenwoordig voer ik veel meer gesprekken dan 40 jaar geleden. Soms wel 15 per dienst. Vroeger kon je tijdens je dienst nog wel eens op bed gaan liggen, dat is nu niet meer mogelijk. Het raakt mij het meest om te horen dat zó veel mensen er zelf niet uitkomen en niet in staat zijn goed met elkaar te praten.’’

Zijn ze het vrijwilligerswerk na 40 jaar niet zat? Joke: ‘’Ik sta versteld van het feit dat mensen mij zó vertrouwen en het enorm fijn vinden dat ik naar ze luister. Het feit dat je er voor ze bent, tijd voor ze hebt en écht luistert is zo onwijs belangrijk. Iedere keer spreek ik andere mensen en praten we over andere dingen. Dat houdt het werk ongelooflijk interessant.’’

Ongekend
Directeur Monique van Bijsterveld vindt het bijzonder dat Joke en Toos zich al zó lang inzetten voor de telefonische hulplijn. Naar schatting hebben zij per persoon maar liefst 10.000 gesprekken gevoerd met mensen die nergens anders hun verhaal kwijt konden, wilden of durfden. Op 10 januari 2018 sprak van Bijsterveld haar waardering en trots uit voor de ongekende inzet en betrokkenheid van deze twee vrijwilligsters. Dit gebeurde tijdens de feestelijke nieuwjaarsborrel in het bijzijn van alle medewerkers van luisterlijn Eindhoven. Hart van Nederland (Late editie, v.a. 16:27) en Omroep Max (Hallo Nederland, v.a. 05:20) besteedden hier ook aandacht aan.