Over Sensoor

In het holst van de nacht, in de vroege ochtend of op een feestdag. Al meer dan 50 jaar lang is Sensoor 24 uur per dag, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek of informatie. Per telefoon, per mail en dagdelen is er ookchathulp.
Sensoor bestaat uitstichtingen door heel Nederland. Ruim 1000 vrijwilligers maken de dag en nacht bereikbaarheid mogelijk. Sensoor Zuid- Holland (zuid en midden) heeft vestigingen in Dordrecht, Gouda, Spijkenisse en Rotterdam. Vanuit deze vestigingen doen de ruim 120 vrijwilligers van Sensoor ZHzm de telefoon en chatdiensten. De vrijwilligers worden voor dit werk goed getraind en begeleid. 

 



De organisatie

Zo’n 15 beroepskrachten en ca 120 vrijwilligers werken bij Sensoor Zuid- Holland zuid en midden (ZHzm), de voormalige SOS Telefonische Hulpdienst Rijnmond. Ruim 17.500 gesprekken werden in 2009 bij Sensoor ZHzm gevoerd. (landelijk 230.000 gesprekken). De stichting wordt deels gefinancierd door de overheid en deels door donateurs. Voor alle diensten of dienstonderdelen waar certificatie voor mogelijk is, zijn deze verkregen. Vrijwilligers worden door beroepskrachten opgeleid tot deskundige gesprekspartners. Op de vier vestigingen Dordrecht, Gouda, Rotterdam en Spijkenisse, draaien zij telefoon- en chatdiensten of behandelen e-mails. Sensoor ZHzm is aangesloten bij de Brancheorganisatie Sociale Sector Rotterdam.

 

logo_bossr

Sensoor (ZHzm) is onderdeel van het landelijke netwerk Sensoor Nederland. Zie www.sensoor.nl.
Sensoor Nederland is aangesloten bij IFOTES, dit is een internationaal samenwerkingsverband van telefonische hulpdiensten wereldwijd. Sensoor is in het bezit van het CBF certificaat voor kleine doelen en heeft de ANBI status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dit betekent dat Sensoor giften volgens de criteria van het CBF besteedt en een gift belasting aftrekbaar is.

 

CBF ANBI

Sensoor (ZHzm) ontvangt jaarlijks subsidie van de provincie Zuid- Holland, de gemeenten Rotterdam, Dordrecht, Schiedam en Vlaardingen en jaarlijkse giften van verschillende kerkelijke organisaties en particulieren. In 2009 hebben het Oranje Fonds en het SKAN-fonds het werk financieel gesteund.

 

Logo_Oranjefonds SKFC

Visie en missie
Ieder mens komt in het leven momenten tegen dat het even niet meer gaat, om welke reden dan ook. Niet iedereen kan dan zijn of haar verhaal kwijt in de eigen omgeving. Sensoor wil dag en nacht deskundige gesprekspartners bieden aan mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Bij de hulpverlening gaat Sensoor uit van de zelfredzaamheid en de kracht van de mens.

Goed geregeld en goede kwaliteit.
In 2007 ontving Sensoor (ZHzm) de kwaliteitsonderscheiding Goed Geregeld! als eerste organisatie in Rotterdam. Deze onderscheiding werd overhandigd door Civiq, instituut voor vrijwillige inzet. Het betekent dat Sensoor het vrijwilligerswerk succesvol en aantrekkelijk organiseert. Sensoor (ZHzm) is een door Calibris erkend leerbedrijf en heeft de SPEN-certificerting: de basistraining van vrijwilligers voldoet aan de certificatie-eisen van Stichting Permanente Educatie Nederland.

 


Geschiedenis

Begin jaren vijftig plaatste een predikant uit Londen een advertentie in de krant. Daarin vroeg hij mensen, die op het punt stonden een einde aan hun leven te maken, hem eerst te bellen. Het aantal mensen dat gehoor gaf aan deze oproep was onverwacht hoog. In navolging van dit Londense voorbeeld richtte de Rotterdamse predikant Ds. Teutscher in 1958 de eerste telefonische hulpdienst in Nederland op.

Inmiddels is het uitgegroeid tot een landelijk netwerk met 27 vestigingen met behalve telefoondiensten ook hulpverlening per chat en e-mail. In 2008 veranderde de naam SOS Telefonische Hulpdienst in Sensoor.


Download het Jaarbericht 2008
Vraag gratis PR-materiaal aan.