Nieuws (Alles)
Nieuws
Vrijwilliger Tessa: "Dit werk zonder salaris doet je realiseren dat je eigenlijk alles hebt"
-
Blog

Tessa, vrijwilliger bij de Luisterlijn
Wanneer de vaatwasser weer is ingeruimd, pak ik mijn koptelefoon en log in op mijn Appeltje. Samen met nog ongeveer 30 vrijwilligers ga ik de telefoon de komende nachtelijke uren aannemen om te luisteren naar hen die willen vertellen.
Victor Pierau: "Door te schakelen in luistergerichtheid, is het mogelijk om ruis stapje voor stapje los te laten"
-
Blog

Victor Pierau, auteur van het boek 'Leiderschap in luisteren'
Victor Pierau verdiepte zich 10 jaar lang in de wetenschap van het luisteren en ontdekte dat luisteren op 7 niveaus plaatsvindt. Op elk niveau kan je een vorm van ruis tegenkomen, die jou belemmert om goed te kunnen luisteren. En door te schakelen in luistergerichtheid, is het mogelijk om die ruis stapje voor stapje los te laten...
Ear-opener: Contact met vreemden kan van waarde zijn
-
Nieuws

Praten met een vreemde doen we niet snel. Uit eerder onderzoek van Motivaction blijkt dat maar liefst 88% van de Nederlanders het lastig vindt om een gesprekje te beginnen met een vreemde. En dat is jammer, want een praatje kan veel voor jou en de ander betekenen. Een praatje kan zelfs levensreddend zijn bij eenzaamheid. Onderschat het belang van een praatje maken niet. Het is waardevoller dan je denkt!
De Luisterlijn en Incluzio openen speciale ‘Eenzaamheidslijn’ in Week tegen Eenzaamheid
-
Nieuws

Op dinsdag 1 oktober openen de Luisterlijn en Incluzio een speciale ‘Eenzaamheidslijn’. Iedereen die zich eenzaam voelt en behoefte heeft aan een praatje of een goed gesprek kan van 1 tot en met 8 oktober bellen met het speciale nummer 085 – 007 77 70.
Luisteronderzoeker Corine Jansen: "Kiezen om te luisteren"
-
Blog

Corine Jansen, Luisteronderzoeker
We kunnen niet altijd goed luisteren, en dat is helemaal niet erg. Natuurlijk horen we de ander spreken, maar soms vinden we het onderwerp niet boeiend en als we dat wel vinden zijn we soms al bezig om een reactie te formuleren als de ander stopt met spreken. Soms maken we de zin van de spreker zelfs af.
Hulplijn voor vragen over sterven nu permanent bereikbaar
-
Persbericht

Mensen die in de laatste levensfase, van zichzelf of van hun naaste, behoefte hebben aan steun en informatie kunnen nu dag en nacht, zeven dagen in de week, contact opnemen met de hulplijn “Bel 24/7” van het Landelijk Expertisecentrum Sterven.
Nederlanders schakelen massaal anoniem luisterend oor in
-
Persbericht

In 2018 heeft de Luisterlijn ruim 500.000 oproepen ontvangen. Niet eerder hebben Nederlanders zo vaak telefonisch, per mail of per chat anoniem aan de bel getrokken. Een groot deel van de hulpvragers wilde of kon niet met zijn of haar verhaal terecht in de eigen omgeving. Bijna een derde van de bellers was of is cliënt in de GGZ. Veel bellers voelen zich alleen of zijn eenzaam. Dit blijkt ook uit de onderwerpen die mensen aan de orde stellen. Tweederde van de bellers is jonger dan 65 jaar.
Zelfbeschadiging vaker gespreksonderwerp bij Luisterlijn
-
Persbericht

Vandaag is het Self Injury Awareness Day, een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor zelfbeschadiging. Zelfbeschadiging is een groeiend probleem, zeggen hulpverleners. Exacte cijfers zijn er niet. Wel staat vast dat de Luisterlijn in 2018 meer gesprekken heeft gevoerd over zelfbeschadiging. Deze cijfers tonen aan dat het niet altijd gemakkelijk is om een gesprek met ouders, familie of omgeving aan te gaan over dit zo moeilijke onderwerp.
‘Elke dag Blue Monday bij de Luisterlijn’
-
Persbericht

-
Maandag 21 januari is het Blue Monday, zogenaamd de meest sombere dag van het jaar. Veel mensen in Nederland kampen met depressieve gevoelens. Dat merkt ook de Luisterlijn. Er wordt meer contact opgenomen dan ooit. Vooral door mensen die somber zijn of het niet meer zien zitten. Blue Monday of niet, de vrijwilligers van de Luisterlijn bieden dag en nacht een luisterend oor.
Telefonische hulpdiensten Utrecht en Amsterdam gaan verder onder de vlag van de Luisterlijn
-
Persbericht

De fusie van Telefonische Hulpdienst Utrecht en de Hulplijn Amsterdam met de Luisterlijn, voorheen Sensoor, is een feit. Sinds 1 januari 2019 gaan de hulpdiensten verder onder de vlag van de Luisterlijn. Door het bundelen van krachten vormt zich één landelijke hulplijn. Dat is goed nieuws voor alle Nederlanders die jaarlijks zo’n 450.000 keer bellen of chatten met de dienst. Hierdoor krijgen zij sneller toegang tot een luisterend oor.