Corona hulp-dienstverlening

Hulp nodig? Zoek contact!

Hieronder vindt u een overzicht van de landelijke hulp-dienstverlening.

De Luisterlijn: bij zorgen, verdriet of een luisterend oor

Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek. (24/7 bereikbaar). Chatten of mailen kan ook via deluisterlijn.nl. 

Rijksoverheid (RIVM): voor (medische) vragen en richtlijnen

Iedereen kan met vragen over het coronavirus terecht bij het publieksinformatienummer 0800 1351. Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +312 0205 1351. Veel informatie is ook te vinden op rijksoverheid.nl/coronavirus.

MIND Korrelatie: biedt anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp

MIND Korrelatie geeft individueel advies en hulp aan iedereen die hierom vraagt. Dit kan telefonisch en online. In deze coronacrisis is onze bellijn ook gratis en heeft MIND Korrelatie verruimde openingstijden van 9:00 – 22:00

Bij MIND Korrelatie werken psychologen en maatschappelijk werkers. We luisteren, adviseren en verwijzen zo nodig door naar passende hulp.

ANBO: voor ouderen die verlegen zitten om een praatje

ANBO heeft een telefoonlijn voor ouderen geopend. Minder sociale contacten door coronavirus? ANBO-medewerkers zitten klaar voor een praatje. Heeft u een vraag over het coronavirus, maakt u zich zorgen of wilt u gewoon even een praatje maken? Ze zijn 7 dagen per week van 09:00 tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar. Als u belt, staat iemand van ANBO u graag te woord. 

0348 - 46 66 66

Coronahelpers: matchen van hulpzoekers

Om de impact van het Coronavirus te beperken moeten we meer voor elkaar doen: denk aan boodschappen doen voor mensen met symptomen, medicijnen ophalen, de hond uitlaten, enzovoorts. Alleen zo kunnen we de verspreiding van het virus terugdringen. Coronahelpers is voor iedereen toegankelijk om hulpzoekers te matchen aan de ongelooflijk gemotiveerde vrijwilligers die door het hele land heen voor klaar staan.

www.coronahelpers.nl/hulp-gezocht

Harteraadlijn: voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten

Harteraad, de patiëntenvereniging voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten, en hét expertisecentrum voor het leven met hart- en vaataandoeningen, heeft een eigen Harteraadlijn. Ze zijn er onder andere voor: Maak je je zorgen? Of wil je je ervaring delen met iemand die je begrijpt? Ook als naaste kun je de behoefte hebben om je verhaal en zorgen te delen met iemand anders.

Voor deze vragen en meer zitten er Harteraadgevers voor je klaar bij de Harteraadlijn. Harteraadgevers zijn mensen die ook behandeld zijn aan een hart- of vaataandoening. Zij leggen momenteel veel vragen over het coronavirus voor aan onze cardiologen en vaatchirurgen waarmee ze contact hebben. Zij geven geen medische informatie en adviezen, maar kunnen wel heel veel vragen beantwoorden door het contact met hun achterban en professionals. Harteraad is partner van de Hartstichting en ook daar hebben ze dagelijks contact mee om zaken door te nemen. De Harteraadlijn is doordeweeks geopend van 10.00-17.00 uur en op woensdagavond van 19.00-21.00 uur en bereikbaar via 088 11 11 661.

Helpdesk Welkom Online: voor online en digitale vragen

Juist nu is online contact nog belangrijker. De Helpdesk Welkom Online beantwoordt vragen zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via social media en hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen? En zij helpen u ook met vragen als: waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

U kunt de Helpdesk Welkom Online bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur via 088-344 2000. De hulplijn is gratis. U betaalt alleen reguliere gesprekskosten.

KBO-PCOB: ouderen-infolijn

KBO-PCOB begrijpt dat u zich wellicht zorgen maakt over de risico’s van het coronavirus en dat u nu allerlei vragen heeft. We weten ook dat niet alle senioren even vaardig zijn met internet om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. En dat sommige mensen behoefte hebben even iemand te spreken omdat ze zich eenzaam voelen nu veel activiteiten stilliggen. Voor al deze mensen heeft KBO-PCOB een speciale telefoonlijn geopend: de Ouderen-Infolijn: 030-3 400 600 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

'De huiskamer van MIND': gesprekken met ervaringsdeskundigen en experts

MIND wil graag mensen met elkaar blijven verbinden: niemand hoeft er alleen voor te staan. Elke werkdag tussen 11 en 16 uur beantwoorden ervaringsdeskundigen en experts vragen en voeren zij gesprekken in de virtuele huiskamer.

Ga naar de MIND huiskamer

Rode Kruis: voor praktische hulpvragen

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur en op zaterdag tussen 10:00-16:00 uur.

Niet alleen: voor het samenbrengen van hulpvragers en organisaties

Overal in Nederland zetten talloze lokale organisaties en kerken zich in voor mensen die hulp kunnen gebruiken. Praktische hulp nodig? Een luisterend oor? Je bent niet alleen. op nietalleen.nl willen ze zoveel mogelijk mensen die getroffen zijn door de gevolgen van het coronavirus helpen door hulpvragers en lokale organisaties/kerken actief met elkaar in contact te brengen.

Stay up!: voor het delen van positieve berichten

Het coronavirus zorgt voor een indrukwekkende stilte om ons heen. Door de onzekerheid en sociale beperkingen voelen meer mensen zich eenzaam en/of somber. Het is moeilijk om moed te houden. En juist dat is tijdens de coronacrisis enorm belangrijk. Daarom is er het platform: www.stayup.nu.We roepen jong en oud op om positieve berichten met elkaar te delen via stay-up.nu. Op de website kun je fijne momenten of een opsteker posten. Op deze eenvoudige manier daag je jouw brein uit om positief te denken. Het helpt je om de mooie dingen te zien en je vrolijkt er een ander mee op. Stay Up zorgt voor verbinding en positiviteit in een onzekere periode. Stay Up is een initiatief van Stichting Join us. 

NLvoorelkaar: voor het vinden en aanbieden van hulp

In deze coronacrisis hebben oudere en kwetsbare mensen het zwaar. Maar ook mensen die werken in de zorg, bij de politie en in supermarkten kunnen mogelijk extra hulp gebruiken zodat hun belangrijke werk door kan gaan. NLvoorelkaar verzamelt vraag en aanbod op één plek. Heb je hulp nodig of wil je helpen? Kijk dan hier.

Nationale Huisartsenpost: voor medische vragen

Een team van Nederlandse artsen is dag en nacht bereikbaar voor iedereen. Dankzij een App is het mogelijk om via een beveiligde videoverbinding met ze in contact te komen. Er is altijd een professionele arts beschikbaar.

www.dnhp.nl

Nationaal Ouderenfonds: gebeld worden door de Zilverlijn

Nu veel bijeenkomsten niet door kunnen gaan door het coronavirus is er een kans dat u zich sneller eenzaam voelt. Met de Zilverlijn, Schrijfmaatje en Welkom Online van het Ouderenfonds hoeft u waardevol contact niet te missen.

Gebeld worden door de Zilverlijn
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Deelnemers worden iedere week op een vast dagdeel gebeld door een van onze getrainde vrijwilligers. Zij bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Precies waar behoefte aan is. Meld u hier aan voor de Zilverlijn.

Koninklijke Nederlandse Biljartbond en Nederlandse Jeu de Boules Bond: Sporters voor elkaar

De KNBB (Koninklijke Nederlandse Biljartbond) en NJBB (Nederlandse Jeu de Boules Bond) slaan de handen ineen om sporters die nu thuis zitten in contact met elkaar te brengen.

Heb je tijd om een biljarter of bouler te bellen voor een praatje of zou jij het fijn vinden als je door een andere biljarter of bouler gebeld wordt? Ga dan naar sportersvoorelkaar.nl