Uncategorised
Trainer Karen: "De focus ligt van kinds af aan al op mijn oren"
"Ik kwam zo’n dertien jaar geleden bij de Luisterlijn. Niet voor niets, denk ik , want ik ben echt een luisteraar. Sterker nog: de focus ligt van kinds af aan al op mijn oren", vertelt psycholoog en trainer Karen Heijster in een openhartig interview met tijdschrift De Psycholoog.
Tekst: Geertje Kindermans | Fotografie: Philip Driessen
Een uitgebreider artikel verscheen eerder in het tijdschrift De Psycholoog (december 2022) en kun je hier teruglezen.
"De vrijwilligers zitten bij ons aan de telefoon, chat en mail om een luisterend oor te bieden aan iedereen die daaraan behoefte heeft. De gesprekken zijn anoniem en in principe eenmalig, maar mensen kunnen vaker bellen. Dan krijgen ze een ander aan de lijn. Er is veel eenzaamheid in de maatschappij, iedereen is gehaast. En zoek je hulp in de ggz, dan zijn er lange wachtlijsten. De Luisterlijn is er direct en altijd, ook ’s nachts. Je kunt er terecht voor grote levensvragen of een praatje omdat je al dagen niemand gesproken hebt."
Allerlei achtergronden
"Onze vrijwilligers hebben allerlei achtergronden, van huisvrouw tot advocaat en alles ertussenin. Vrijwilligers hoeven geen bepaald opleidingsniveau te hebben, ze moeten vooral kunnen luisteren en minimaal een dienst in de week kunnen draaien. Belangrijk is dat ze geen dingen voor een ander invullen, dat ze leergierig en empathisch zijn. We zeggen: iemand moet plek hebben in zijn hoofd, hart en agenda. Maar ook dat ze een gezonde afstand kunnen houden van de gesprekken, want je hoort soms afschuwelijke verhalen over huiselijk geweld, misbruik, zelfmoord of leven met een narcistische partner."
Nachtdiensten
"Toen ik bij de Luisterlijn begon, heb ik veel diensten gedraaid. Dat deed ik om ervaring op te doen, maar zeker ook om de roosters rond te krijgen. Vooral de nachtdiensten maakten indruk. Inmiddels draai ik geen diensten meer, maar ik ben wel bereikbaar voor een vrijwilliger die even iemand nodig heeft na een heftig gesprek."
Ontdek de Luisterstage!
Heb je interesse in mensen en houd je van verhalen? Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van luisteren en gespreksvoering en zoek je een stageplek in Rotterdam? Dan willen we graag weten wie je bent.
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek via telefoon, chat of e-mail. Heel wat verhalen passeren de Luisterlijn. Want aan echte aandacht, een luisterend oor kan het nogal eens ontbreken in de maatschappij. Ben je student en op zoek naar een stage waarbij je van betekenis kunt zijn? Kom dan stage lopen bij de Luisterlijn in Rotterdam.
Wat verwachten we van je?
Tijdens je stage voer je minimaal 8 telefoon- en/of chatdiensten per maand op wisselende tijden en dagen, waarvan één nachtdienst en eens per 6 weken een vroege ochtenddienst. Ook wordt één weekenddienst per maand verwacht.
Wie zoeken wij?
- Psychologie- of Social Work studenten op HBO/WO niveau
- Minimaal 16 uur per week beschikbaar (op jaarbasis 640 uur)
- Enthousiaste, mensgerichte en leergierige studenten.
- Goede communicatieve en schrijfvaardigheden
- Affiniteit met thema Echte Aandacht en Zorg & Welzijn
Wat bieden wij?
- Een afwisselende stage van minimaal 10 maanden in een klein, informeel team
- Individuele en groepsbegeleiding in de vorm van begeleide intervisie
- Een functie waarin je je luister- en gespreksvaardigheden kan ontwikkelen.
- Onkostenvergoeding
- Uitgebreide deskundigheidsbevordering waaronder een gedegen basistraining
Interesse?
Mail direct je motivatie naar rotterdam@deluisterlijn.nl o.v.v. stage of bel: 010- 4363444.
Officemedewerker
Bij de Luisterlijn stap je binnen in een maatschappelijke organisatie die volop in ontwikkeling is. Per jaar voeren onze circa 1.500 vrijwilligers ruim 350.000 gesprekken per telefoon, mail en chat met mensen die het even niet zien zitten, eenzaam zijn, met psychische problemen kampen of gewoon verlegen zitten om een luisterend oor. Dat doen zij 24 uur per dag 365 dagen per jaar, thuis of op één van de 28 locaties in Nederland waarbij zij ondersteund worden door ruim 80 beroepskrachten.
De organisatie streeft er naar de best mogelijke kwaliteit te leveren, waardoor de focus ligt op verbeteren, verhogen van onze kwaliteit en het faciliteren van onze medewerkers, met in het bijzonder de vrijwilligers. Daarnaast zijn wij gericht op (nieuwe) ontwikkelingen om onze (lerende) organisatie en de inzet van onze vrijwilligers ook naar de toekomst toe kwalitatief te kunnen ondersteunen. Om onze ontwikkelingen en het luisterend oor te faciliteren, is het belangrijk dat onze ondersteunende en administratieve processen op orde zijn.
Zie en doe jij graag dat wat nodig is om alles op kantoor op rolletjes te laten lopen? Reageer dan snel.
Voor ons landelijk bureau in Utrecht zijn wij zo snel mogelijk op zoek naar een
Officemedewerker
voor 25 uur (0,69 fte) per week (5 x 5 uur)
Wat ga je doen?
Je krijgt een zelfstandige en veelzijdige functie waarin je kwaliteit als spin in het web helemaal tot bloei komt. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de organisatie en de steun en toeverlaat voor de coördinatoren. Daarnaast bied je in je rol ondersteuning aan de afdelingen P&O, Finance, Communicatie en Directie.
Een veelomvattende functie, waarin de belangrijkste werkzaamheden zijn:
- werkzaamheden voor de coördinatoren o.a.:
- Inplannen van werkafspraken
- ondersteuning bij klachtenafhandeling, calamiteiten achterwacht
- beheer van de algemene mailbox en beantwoorden algemene telefoonnummer
- verwerken van de in- en uitgaande post en andere belangrijke informatie voor de organisatie.
- versturen van promotiematerialen
- bijhouden van intranet
- zorgen voor de kantoorvoorraden (kantoorartikelen, boodschappen, incidenteel lunch regelen);
- zorgen voor de dagelijkse facilitaire werkzaamheden zoals opgeruimd houden van ontvangstruimten, koffiezetapparaat, vaatwasser in- en uitruimen, planten;
- aansturen schoonmaak.
Wat vragen wij?
Wij zoeken een energieke, proactieve collega met een hands-on-mentaliteit die zich enige tijd aan ons wil verbinden. Je bent een echte teamplayer, sterk in communicatie en ontzorgen is een tweede natuur van je. Je hebt goede kennis van, en ervaring met, programma’s zoals Outlook, Excel, Word en Powerpoint en bent in staat om andere systemen (administratie, intranet etc.) snel eigen te maken.
Je bent stressbestendig in een werkomgeving waarin diverse werkzaamheden, ter ondersteuning van meerdere disciplines, zich onder tijdsdruk tegelijkertijd kunnen aandienen. Je kunt zelfstandig, ordelijk en nauwkeurig werken bij het verwerken van gegevens. Je kunt goed overzicht houden.
Bij voorkeur ervaring in een vergelijkbare rol.
Wat bieden wij?
Wij bieden een afwisselende baan in een professionele vrijwilligersorganisatie. Het betreft een dienstverband in eerste instantie voor 1 jaar met de intentie tot verlenging. Salariëring conform schaal 5 van de cao Sociaal Werk (min. € 2.113,00 en max. € 3.009,00 op basis van een 36 urige werkweek.) Inschaling vindt plaats aan de hand van ervaring en opleiding.
Interesse?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Trees Buitenwerf via 06 - 2882 88 98.
Solliciteren?
Je motivatie en cv kun je uiterlijk tot 21 juli via solliciteren@deluisterlijn.nl insturen of via het sollicitatieformulier. De eerste gesprekken staan gepland op woensdag 26 juli aanstaande.
We hebben geen behoefte aan acquisitie naar aanleiding van deze vacature.