DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Twee jonge vrouwen met elkaar in gesprek op een schommel

Ear opener: Contact maken met aandacht

Een gesprek beginnen is niet altijd makkelijk, zeker niet als je je eenzaam voelt. Bij de Luisterlijn luisteren we dagelijks naar mensen die behoefte hebben aan contact, hun gedachten willen ordenen of gewoon even hun hart willen luchten. Een écht gesprek kan een groot verschil maken! 

Sterre, een van onze vrijwilligers, deelt in een open gesprek met LINDA.meiden vijf praktische tips die helpen om gemakkelijke contact te maken en beter te luisteren. Benieuwd welke dit zijn?

Terugblik op 2024: impact, cijfers en bijzondere momenten

Met trots presenteren we ons maatschappelijk jaarverslag 2024. In dit verslag blikken we terug op de belangrijkste resultaten van het afgelopen jaar. We nemen je mee langs bijzondere hoogtepunten, betekenisvolle momenten en de impact die we samen hebben kunnen maken.

Een eerste bijzonder feit om te delen: in 2024 voerden we maar liefst 316.638 gesprekken via telefoon, chat en e-mail. Duizenden mensen vonden hun weg naar ons voor een luisterend oor. Dag en nacht, doordeweeks, in het weekend en op feestdagen stonden onze toegewijde vrijwilligers klaar om steun te bieden. En dat bleef niet onopgemerkt, hun inzet werd door velen gewaardeerd.

Nieuwsgierig naar meer cijfers, verhalen en inzichten? Lees dan het volledige jaarverslag hier.

Verharding van de samenleving voelbaar in gesprekken bij de Luisterlijn: veel mensen delen eenzaamheid en somberheid

De samenleving verhardt. Mensen ervaren steeds vaker gevoelens van eenzaamheid, somberheid en onrust. Dat is duidelijk merkbaar in de gesprekken bij de Luisterlijn. In 2024 voerden vrijwilligers 316.638 gesprekken via telefoon, chat en e-mail. Daarin klonk regelmatig door dat mensen zich niet gehoord voelen en vaak niet met hun verhaal in de omgeving terechtkunnen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Luisterlijn.

Richard Coonen, directeur-bestuurder van de Luisterlijn: “De gesprekken laten zien dat steeds meer mensen behoefte hebben aan echte aandacht. Ze voelen zich alleen, hebben zorgen of geen vertrouwen in hun omgeving. In een samenleving waarin het steeds vaker draait om meningen, en minder om verbinding, is de behoefte aan een luisterend oor groter dan ooit. Onze vrijwilligers zijn er, zonder oordeel, dag en nacht.” 

Kerncijfers 2024
-
280.995 telefoongesprekken
-
31.586 chatgesprekken
- 4.057 verzonden e-mails

Opvallend is dat 7 op de 10 telefoongesprekken (69%) plaatsvonden buiten kantooruren. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. Juist op de momenten dat mensen nergens anders terechtkunnen, weten ze de Luisterlijn te vinden.  

Samenwerking Eredivisie en de Luisterlijn 2025

Brede zichtbaarheid dankzij samenwerking met Eredivisie: 'Samen tegen Alleen'

Met de campagne ‘Samen tegen Alleen’ vroeg de Eredivisie-organisatie aandacht voor eenzaamheid onder jongeren. Daarbij werd nadrukkelijk verwezen naar de Luisterlijn, zodat ook jongvolwassenen weten dat er altijd een luisterend oor beschikbaar is.