Nieuws

Sensoor publiceert onderzoek: Luisteren we nog écht naar elkaar?

Nieuws

Acht op de tien Nederlanders bekent niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek, blijkt uit onderzoek. Om Nederlanders opnieuw te leren luisteren en een goed gesprek te voeren start het 60 jaar bestaande Sensoor de ‘Landelijke Spoedcursus Luisteren’. De noodzaak is groot: van de 450.000 oproepen die bij de luisterlijn binnenkwamen, konden vrijwilligers er maar 276.000 beantwoorden. De luistercursus is onderdeel van de actie ‘Nederland Geef Gehoor!’ die 1op 1 juni van start is gegaan.

Lees meer >>

Start campagne. Doe de Spoedcursus Luisteren op nederlandgeefgehoor.nl

Nieuws

Wil je meedoen met de spoedcursus? Ga naar: nederlandgeefgehoor.nl. Op vrijdag 1 juni start de landelijke campagne Nederland Geef Gehoor! Sensoor roept heel Nederland op om beter en vaker naar elkaar te luisteren. Echt luisteren naar elkaar zorgt voor verbinding. Het voorkomt eenzaamheid, verzacht pijn, vermindert relatieproblemen en zorgt voor begrip tussen mensen. Wil je gehoor geven? Sensoor helpt je op weg met een Spoedcursus Luisteren.

Lees meer >>

Meer vrijwilligers nodig door groeiende behoefte aan luisterend oor

Persbericht

Het aantal mensen dat een luisterend oor zoekt bij Sensoor de landelijke luisterlijn, stijgt explosief. Dit komt deels door de groeiende wachtlijsten in de ggz. Maar er bellen ook steeds meer mensen die eenzaam zijn en een ‘praatje over de heg’ missen. Om het groeiende aantal mensen dat contact opneemt te woord te kunnen staan, zet Sensoor alle zeilen bij en leidt ze continu nieuwe vrijwilligers op.

Lees meer >>

Sensoor, de landelijke luisterlijn overbelast door oplopende wachttijden GGZ

Persbericht

Rode telefoonHet aantal mensen dat contact zoekt met de landelijke luisterlijn Sensoor om te praten over psychische problemen neemt alarmerend snel toe. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ. De landelijke luisterlijn, waar vrijwilligers dag en nacht een luisterend oor bieden, maakt zich zorgen. De lange wachtlijsten verergeren niet alleen psychische klachten, de drempel om psychische hulp te zoeken wordt hoger, zo blijkt in gesprekken.

Lees meer >>

Supermarkt en Luisterlijn Sensoor hebben wel contact met eenzame ouderen

Persbericht

Onlangs hebben meer dan veertig organisaties op initiatief van het Ministerie van VWS het Ouderenpact ondertekend. Uit dit pact is een actieplan: Een tegen eenzaamheid gerold dat met verve wordt uitgedragen door Minister de Jonge. Onder de ondertekenaars van het pact ook Supermarktketen Albert Heijn en de landelijke luisterlijn Sensoor. Beide organisatie hebben dagelijks contact met de eenzame ouderen in de samenleving en wil dit contact benutten om eenzaamheid te signaleren en zo mogelijk te verminderen. Op vrijdag 23 maart vond een symposium plaats, onder andere over dit belangrijke maatschappelijke thema.

Lees meer >>