Nieuws

Chatten met de Luisterlijn steeds populairder

Nieuws

Steeds meer mensen willen hun verhaal kwijt via de chat. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn. In 2018 maakten bijna 2.000 meer mensen gebruik van de chathulpdienst dan het jaar daarvoor. Zo steeg het aantal chatgesprekken naar ruim 31.000! Onderwerpen die het meest terugkomen in de chat zijn relatieproblemen, somberheid en depressie. Ook automutilatie (zelfbeschadiging) komt relatief vaak voor.

Lees meer >>

Zelfbeschadiging vaker gespreksonderwerp bij Luisterlijn

Persbericht

Vandaag is het Self Injury Awareness Day, een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor zelfbeschadiging. Zelfbeschadiging is een groeiend probleem, zeggen hulpverleners. Exacte cijfers zijn er niet. Wel staat vast dat de Luisterlijn in 2018 meer gesprekken heeft gevoerd over zelfbeschadiging. Deze cijfers tonen aan dat het niet altijd gemakkelijk is om een gesprek met ouders, familie of omgeving aan te gaan over dit zo moeilijke onderwerp.

Lees meer >>

Help jij ons door te stemmen op vrijwilliger Eric?

Nieuws

Vrijwilliger Eric van Buijsen is genomineerd voor de Passieprijs als onderdeel van de Meer dan Handen Vrijwilligersprijzen die VWS organiseert. Hij staat symbool voor alle vrijwilligers van de Luisterlijn die dag en nacht een luisterend oor bieden. Eric maakt kans op de publieksprijs als jij en zoveel mogelijk mensen die jij kent op hem gaan stemmen! Wil jij ons helpen? Stem dan hier op Eric.

Lees meer >>

‘Elke dag Blue Monday bij de Luisterlijn’

Persbericht

Maandag 21 januari is het Blue Monday, zogenaamd de meest sombere dag van het jaar. Veel mensen in Nederland kampen met depressieve gevoelens. Dat merkt ook de Luisterlijn. Er wordt meer contact opgenomen dan ooit. Vooral door mensen die somber zijn of het niet meer zien zitten. Blue Monday of niet, de vrijwilligers van de Luisterlijn bieden dag en nacht een luisterend oor.

Lees meer >>

Telefonische hulpdiensten Utrecht en Amsterdam gaan verder onder de vlag van de Luisterlijn

Persbericht

De fusie van Telefonische Hulpdienst Utrecht en de Hulplijn Amsterdam met de Luisterlijn, voorheen Sensoor, is een feit. Sinds 1 januari 2019 gaan de hulpdiensten verder onder de vlag van de Luisterlijn. Door het bundelen van krachten vormt zich één landelijke hulplijn. Dat is goed nieuws voor alle Nederlanders die jaarlijks zo’n 450.000 keer bellen of chatten met de dienst. Hierdoor krijgen zij sneller toegang tot een luisterend oor. 

Lees meer >>