Samen met...

NS, Pro Rail, Margriet Belbuddy's

 

 

Margriet Belbuddy's

Jongvolwassenen die zich alleen of eenzaam voelen kunnen bellen met een Margriet-lezeres, een Belbuddy, voor een goed gesprek of een luisterend oor. Speciaal hiervoor krijgen de lezeressen training van de Luisterlijn. Ook deze samenwerking sluit aan bij onze missie om het belang van luisteren onder de aandacht te brengen en Nederlanders te inspireren om echt naar elkaar te luisteren.

  Margriet Belbuddys

Luisterexperts delen hun kennis

Herbert van Hoogdalem (2)

“Ik heb, denk ik, 30 jaar niet naar mezelf geluisterd”, vertelt Herbert. “Dat was best lastig, want er riep wel iets in mij..." 

Rokus Loopik

Rokus Loopik is directeur van The Living Museum, een kunstenaarsatelier voor mensen met een achtergrond in de psychiatrie. "Luisteren is voor mij vooral leven in het moment. Gisteren is geweest en morgen is uiterst ongewis. Vraag je bij elk gesprek af of je 100% aanwezig bent. Niet 75%, niet 50% of 25%. Je kunt mensen nooit bedriegen."

Harry van de Pol (2)

"Ik geloof dat deze wereld 'wandelende uitnodigingen' nodig heeft", zegt Harry van de Pol. "Iedere keer als jij naar iemand luistert, dan nodig je die ander uit. Zonder woorden zeg je eigenlijk: kom tevoorschijn! Laat jezelf zien, ik ben er voor je. En daarom scant die ander jou, met de vraag: ben jij degene bij wie ik tevoorschijn kom met wat mij werkelijk bezighoudt?" #kunstvanhetluisteren

Sigrid Kaag

Sigrid Kaag, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en partijleider D'66: "Ik denk dat het gaat om de oprechtheid van een gesprek of een ontmoeting die je met iemand hebt. Dat je eigenlijk echt wilt zien wat die ander je nou wil zeggen. Ook als je die ander niet kent. In het luisteren ligt de waarde van het menselijk contact." 

Thijs Merkx

Thijs Merkx, voorzitter raad van bestuur Integraal Kankercentrum Nederland & hoofd-hals oncologisch chirurg in het Radboudumc: "Luisteren is een van de moeilijkste aspecten in een gesprek met de patiënt. Luisteren doe je, in het gesprek met de patiënt, door open vragen te stellen, non-verbale communicatie en de toon van de vragen. Op die manier kun je de patiënt geruststellen, de juiste informatie boven water krijgen en de patiënt persoonsgericht behandelen." 

Jan Slagter

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: "Juist in deze tijd is het zo belangrijk om naar elkaar te luisteren. Je komt er achter waar iemand mee zit en waar je eventueel kunt helpen."

Meer tips en luisterinspiratie

Heel Nederland deelt luistertips

Annemarie van Essen

Annemarie van Essen: “Voor mij is luisteren iets wat je niet alleen maar met je oren doet, maar met je hele lijf en met al je zintuigen. Luisteren is vooral wegblijven uit je eigen hoofd. Verbinding maak je door er voor die ander te zijn.”

Annie van Dongen

Annie van Dongen, wandelcoach en vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Ik ben vrijwilliger geworden bij de Luisterlijn in een periode dat het met mezelf niet zo goed ging. En wat er toen gebeurde had ik eigenlijk niet kunnen voorspellen, maar ik merkte dat het mij echt goed deed. Bij elk gesprek ben ik er opnieuw, helemaal 100%, voor die ander. Ik luister naar dat verhaal. Ik hoor de stiltes. En daardoor ben ik echt verbonden met de beller. En ik krijg daar de waardering voor."