Luisterinspiratie

Podcasts, muziek, boeken e.a. inspiratie.

Lezen over luisteren

 

Je Luistert niet                                                                                                                                                 

In Je luistert niet beschrijft New York Times-auteur Kate Murphy hoe en waarom we tekortschieten in onze moderne manier van communiceren. Op basis van uitvoerig onderzoek en talloze gesprekken – met priesters tot CIA-agenten, radio-producers, barmannen en haar overgroottante, laat Murphy zien dat goed luisteren in dit tijdperk van technologie en politieke verdeeldheid belangrijker en moeilijker is dan ooit. Ze leert ons de kunst van het luisteren.

 

 
 Goed voelen  

In het boek Goed Voelen vertellen Harry van de Pol en Michelle van Dusseldorp wat je nodig hebt om emoties te doorvoelen en te benutten. De auteurs zetten op een rijtje wat de wetenschap ons de laatste jaren over emoties leert. Ze laten je zien hoe jij kunt voelen mét behoud van denken. En ze nodigen je uit om emoties te gebruiken om te bewegen richting jouw doelen. Ook moedigen ze je aan om emoties in te zetten om volop in contact te zijn met de mensen voor wie je werkt.

 

 Harthorend  Er is genoeg materiaal te vinden over de 'buitenkant' van luisteren: wat je moet doen om bij de ander als goede luisteraar over te komen. Het boek Harthorend wil de lezer helpen zich bewust te worden van de 'binnenkant' van luisteren, om vandaar uit te groeien als luisteraar. Het is geschreven vanuit de overtuiging dat luisteren naar de binnenkant de sleutel is tot persoonlijke ontwikkeling én het verbeteren van (werk)relaties.
   
   
   
   
   

 

 

podcast Kostgangers


Podcast van de Kostgangers

Een gesprek met mensen buiten onze bubbel hebben we bijna niet meer. Die analyse horen we vaak genoeg in de media. Is luisteren naar de ander ook altijd het beste? En hoe blijf je tóch luisteren (en ren je niet gillend weg) als je in contact komt met iemand buiten je bubbel? 

https://podcastluisteren.nl/ep/De-Kostgangers-De-kunst-van-het-luisteren

 

 

 

 

Luisteren om te luisteren

muziek

Het concertgebouworkest constateert dat in deze alsmaar lawaaiiger wereld luisteren steeds moeilijker is. We worden elke dag overspoeld met informatie en prikkels. Alles lijkt even belangrijk. 

Luisteren vraagt om aandacht. Het is een kunst. Je moet het oefenen en onderhouden. Muziek kan daarbij helpen. Klassieke muziek leert mensen beter luisteren – naar zichzelf en naar anderen. We moedigen iedereen aan om open te staan en te filteren waar je wel en niet naar wilt luisteren. En om na te denken over de drukte en onrust in je leven of in de wereld.

Het concertgebouworkest gelooft in de kracht van klassieke muziek en willen je die laten ervaren. De kracht om te ontspannen of juist energie te geven. Naar binnen te keren of te openen. Blij te maken of te troosten. Te herinneren en lief te hebben. Kijk op https://waarluisterjijnaar.concertgebouworkest.nl/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luisterexperts delen hun kennis

Herbert van Hoogdalem (2)

“Ik heb, denk ik, 30 jaar niet naar mezelf geluisterd”, vertelt Herbert. “Dat was best lastig, want er riep wel iets in mij. Nu ben ik bezig met een project over kloosters, monniken en abdijen die uitsterven. Volgens de regel van Benedictus moeten monniken zich committeren aan drie dingen: armoede, kuisheid en gehoorzaamheid. Ik had altijd een beetje weerzin tegen die drie woorden. En misschien is dat wel één van de redenen waarom ik geen monnik ben geworden. In mijn zoektocht kwam ik erachter dat veel van die begrippen altijd verkeerd zijn geïnterpreteerd. Het gaat bij gehoorzaamheid als in dat je moet doen wat je opdragen wordt. Maar het heeft veel meer te maken met gehoorzaamheid in de zin van aandacht voor diegene met wie je praat…”

Rokus Loopik

Rokus Loopik is directeur van The Living Museum, een kunstenaarsatelier voor mensen met een achtergrond in de psychiatrie. "Luisteren is voor mij vooral leven in het moment. Gisteren is geweest en morgen is uiterst ongewis. Vraag je bij elk gesprek af of je 100% aanwezig bent. Niet 75%, niet 50% of 25%. Je kunt mensen nooit bedriegen."

Harry van de Pol (2)

"Ik geloof dat deze wereld 'wandelende uitnodigingen' nodig heeft", zegt Harry van de Pol. "Iedere keer als jij naar iemand luistert, dan nodig je die ander uit. Zonder woorden zeg je eigenlijk: kom tevoorschijn! Laat jezelf zien, ik ben er voor je. En daarom scant die ander jou, met de vraag: ben jij degene bij wie ik tevoorschijn kom met wat mij werkelijk bezighoudt?" #kunstvanhetluisteren

Sigrid Kaag

Sigrid Kaag, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en partijleider D'66: "Ik denk dat het gaat om de oprechtheid van een gesprek of een ontmoeting die je met iemand hebt. Dat je eigenlijk echt wilt zien wat die ander je nou wil zeggen. Ook als je die ander niet kent. In het luisteren ligt de waarde van het menselijk contact." 

Thijs Merkx

Thijs Merkx, voorzitter raad van bestuur Integraal Kankercentrum Nederland & hoofd-hals oncologisch chirurg in het Radboudumc: "Luisteren is een van de moeilijkste aspecten in een gesprek met de patiënt. Luisteren doe je, in het gesprek met de patiënt, door open vragen te stellen, non-verbale communicatie en de toon van de vragen. Op die manier kun je de patiënt geruststellen, de juiste informatie boven water krijgen en de patiënt persoonsgericht behandelen." 

Jan Slagter

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: "Juist in deze tijd is het zo belangrijk om naar elkaar te luisteren. Je komt er achter waar iemand mee zit en waar je eventueel kunt helpen."

Meer tips en luisterinspiratie

Heel Nederland deelt luistertips

Annemarie van Essen

Annemarie van Essen: “Voor mij is luisteren iets wat je niet alleen maar met je oren doet, maar met je hele lijf en met al je zintuigen. Luisteren is vooral wegblijven uit je eigen hoofd. Verbinding maak je door er voor die ander te zijn.”

Annie van Dongen

Annie van Dongen, wandelcoach en vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Ik ben vrijwilliger geworden bij de Luisterlijn in een periode dat het met mezelf niet zo goed ging. En wat er toen gebeurde had ik eigenlijk niet kunnen voorspellen, maar ik merkte dat het mij echt goed deed. Bij elk gesprek ben ik er opnieuw, helemaal 100%, voor die ander. Ik luister naar dat verhaal. Ik hoor de stiltes. En daardoor ben ik echt verbonden met de beller. En ik krijg daar de waardering voor."