Home

Echt luisteren kan eenzaamheid tegengaan!

 
Bijna de helft van alle volwassenen voelt zich eenzaam. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het RIVM. Ook neemt het percentage eenzamen nog altijd toe. Daarom startte de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid een grote luistercampagne. De hele week konden reizigers en voorbijgangers op verschillende NS-stations de ‘kunst van het luisteren’ ervaren.
 
Zoek contact en maak verbinding
In de Week tegen Eenzaamheid was de Luisterlijn aanwezig op diverse stations in Nederland om te laten horen hoe eenzaamheid klinkt en om tips te geven over echt luisteren en het bespreekbaar maken van eenzaamheid. Met als doel mensen activeren om écht te leren luisteren en de signalen van eenzaamheid te leren herkennen

Wat kun jij doen in de strijd tegen eenzaamheid?
 

 

Herken signalen van eenzaamheid
  • Geen bezoek
  • Verwaarlozing van omgeving
  • Als de ander het zelf aangeeft
  • Lichamelijke of psychische kenmerken: lusteloosheid, slapeloosheid, depressiviteit, gespannen lichaamshouding
  • Klagen, klampen of kluizenaar

Bron: Movisie, In gesprek over eenzaamheid (2020)

Maak eenzaamheid bespreekbaar. Download deze flyer met:
  • 10 tips om eenzaamheid bespreekbaar te maken;
  • 9 vragen die je zou kunnen stellen;
  • 6 valkuilen om te vermijden.
   
eenzaamheidb1eenzaamheidb2
 
Klik hier voor het pdf-bestand.
 
 
 
 

Luisterexperts delen hun kennis

Herbert van Hoogdalem (2)

“Ik heb, denk ik, 30 jaar niet naar mezelf geluisterd”, vertelt Herbert. “Dat was best lastig, want er riep wel iets in mij..." 

Rokus Loopik

Rokus Loopik is directeur van The Living Museum, een kunstenaarsatelier voor mensen met een achtergrond in de psychiatrie. "Luisteren is voor mij vooral leven in het moment. Gisteren is geweest en morgen is uiterst ongewis. Vraag je bij elk gesprek af of je 100% aanwezig bent. Niet 75%, niet 50% of 25%. Je kunt mensen nooit bedriegen."

Harry van de Pol (2)

"Ik geloof dat deze wereld 'wandelende uitnodigingen' nodig heeft", zegt Harry van de Pol. "Iedere keer als jij naar iemand luistert, dan nodig je die ander uit. Zonder woorden zeg je eigenlijk: kom tevoorschijn! Laat jezelf zien, ik ben er voor je. En daarom scant die ander jou, met de vraag: ben jij degene bij wie ik tevoorschijn kom met wat mij werkelijk bezighoudt?" #kunstvanhetluisteren

Meer tips en luisterinspiratie

Ear-openers

Ear-opener: Een sleutel tot luistersucces

Tijdens de afgelopen vrijwilligersdag van de Luisterlijn zat ik te luisteren naar spreker en filosoof Lammert Kamphuis. Toen hij het onderwerp ‘geweldloos communiceren’ aansneed, bedacht ik mij direct: “Oh, doe ik dit wel?”. Het directe besef kwam bij mijzelf dat ik dit niet (altijd) doe. ‘Goh’… dacht ik.

Ear-opener: Iets kleins kan tot iets groots leiden

“Lekker tempo”, zei iemand die mij passeerde op het fietspad, kijkend naar mijn fiets. Het was inderdaad behoorlijk trappen, zonder ondersteuning, met een stevige tegenwind. En het lukte mij inderdaad een goed tempo aan te houden. Daar was ik tevreden over en helemaal leuk wanneer iemand dit ook nog opmerkt en uitspreekt.

Ear-opener: Reflectie of reactie

Een onderwerp dat tijdens trainingen regelmatig aan bod komt. Want het heeft nogal een ander effect op het gesprek. Wat is dan precies het verschil vraag je je misschien af. Trainer Melanie legt dat graag uit aan de hand van een gesprek dat ze met haar buurvrouw van 93 voerde.

Heel Nederland deelt luistertips

Annemarie van Essen

Annemarie van Essen: “Voor mij is luisteren iets wat je niet alleen maar met je oren doet, maar met je hele lijf en met al je zintuigen. Luisteren is vooral wegblijven uit je eigen hoofd. Verbinding maak je door er voor die ander te zijn.”

Annie van Dongen

Annie van Dongen, wandelcoach en vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Ik ben vrijwilliger geworden bij de Luisterlijn in een periode dat het met mezelf niet zo goed ging. En wat er toen gebeurde had ik eigenlijk niet kunnen voorspellen, maar ik merkte dat het mij echt goed deed. Bij elk gesprek ben ik er opnieuw, helemaal 100%, voor die ander. Ik luister naar dat verhaal. Ik hoor de stiltes. En daardoor ben ik echt verbonden met de beller. En ik krijg daar de waardering voor."