DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Helpen als vrijwilliger

Elke dag en nacht voeren de vrijwilligers van de Luisterlijn ruim 1.000 gesprekken met onbekenden. Met mensen die steun nodig hebben. Met mensen die een luisterend oor zoeken voor hun eenzaamheid, pijn, verdriet of zorgen. Een vrijwilliger luistert, denkt mee en zoekt eventueel mee naar oplossingen. In veel gevallen helpt een luisterend oor iemand al verder en is er geen professionele hulp nodig. Ook is de Luisterlijn vaak een aanvulling op de (professionele) hulp die iemand al krijgt.

Vrijwilliger Bert vertelt: ‘’Het is fijn om te merken dat mensen iets aan het gesprek hebben, ze verder zijn geholpen. Dat geeft mij zoveel voldoening. Ik vertel dit ook aan mensen die mij geschikt lijken; mensen die goed luisteren, niet alleen maar praten. Het is machtig mooi werk!’’

Heb jij belangstelling in vrijwilligerswerk dat er echt toe doet? En waar je zelf ook enorm veel van leert? Lees dan verder.

Er wordt jou veel toevertrouwd als vrijwilliger bij de Luisterlijn. Soms onderwerpen waarvan je het bestaan niet eens vermoedde. Geen makkelijk maar zeker ook geen saai werk. In ieder geval werk waar je heel veel voldoening uit haalt en jij echt het verschil voor iemand anders kan maken. Ieder gesprek is anders. Op deze pagina verzamelen wij veelbesproken onderwerpen bij de Luisterlijn. Ze worden ingeleid met voorbeeldgesprekken.

Heb jij oprecht interesse in een ander, spreek je geen oordelen uit en heb je een open houding? Dan is vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn wellicht iets voor jou. Vanwege de inhoud van de gesprekken is het noodzakelijk dat je momenteel stabiel in het leven staat. En je jezelf graag verder wilt ontwikkelen op het gebied van luisterkunst en gespreksvoering.

Is dit iets voor jou? Dan maken we graag (vrijblijvend) kennis met je!

Woon je in het buitenland, wil je de verbinding met Nederland behouden én je inzetten voor een maatschappelijk doel? Ook dan ben je van harte welkom bij de Luisterlijn. Omdat we 24 uur per dag bereikbaar zijn, is tijdsverschil geen probleem! 

Werken bij de Luisterlijn vraagt om ruimte in je hoofd, hart en agenda. Je zet je ongeveer 4 uur per week voor de Luisterlijn in. Dit kan in een aaneengesloten dienst, of 2 diensten van 2 uur. De diensten kun je zelf inplannen. Het grootste deel van de diensten verrichten vrijwilligers vanuit huis. Als je de voorkeur geeft aan diensten op onze locaties, dan is dat ook mogelijk.

4 uur per maand (aaneengesloten of 2 diensten van 2 uur) luister je 's nachts naar mensen die de slaap niet kunnen vatten. De nachtdienst vraagt natuurlijk meer van je dan een dagdienst. Toch zijn het juist de verhalen in de nacht die dit werk speciaal maken. Behalve voor de telefoon, zoeken we ook vrijwilligers voor de chat- en e-mailhulp. Voor je aan de slag gaat, krijg je een gedegen Luisterlijntraining. Daarnaast is er maandelijks een leerzame groeps- en trainingsbijeenkomst. 

Intensief, maar verrijkend en zinvol. Dat is hoe de meeste vrijwilligers hun werk ervaren. Het geeft veel voldoening om iets voor een ander te kunnen betekenen. Wat minstens zo belangrijk is, is dat je door het vrijwilligerswerk zelf veel kunt leren. Het verrijkt je als mens.

Gedegen training en begeleiding
Voor je aan de slag gaat, krijg je een training van een professionele trainer/begeleider. De training bestaat uit een e-learning, 5-6 praktijkbijeenkomsten waarin we o.a. gesprekken oefenen en een aantal bel/chatdiensten waarbij je ondersteuning krijgt van een mentor. De training neemt ongeveer 4 uur per week in beslag en duurt zo’n 8 weken.

Gedurende het opleidingstraject zijn er momenten waarop we samen bekijken of het werk en de organisatie echt bij je passen. Na het afsluiten van de training ga je zelfstandig aan de slag. Dit kan vanuit huis of op de voor jou dichtstbijzijnde Luisterlijnlocatie. Je krijgt ook een thuistelefoon te leen of je kunt er voor kiezen een app te installeren op je eigen telefoon.

Ook na de starttraining blijven we investeren in de kennis van onze vrijwilligers. Op jouw locatie worden bijvoorbeeld intervisie bijeenkomsten georganiseerd, maar ook maandelijkse themabijeenkomsten en verdiepingstrainingen. Interessante en leuke bijeenkomsten waarbij je spart met andere vrijwilligers en echt voelt dat je onderdeel uitmaakt van een groter geheel.

Goed geregeld!
De Luisterlijn organiseert haar vrijwilligerswerk op een succesvolle en aantrekkelijke manier. Hier zijn wij trots op. Je kunt na het goed doorlopen van de training dan ook een certificaat ontvangen. Dit kun je gebruiken bij sollicitaties en om vrijstelling te krijgen van studiepunten voor bepaalde opleidingen. Je onkosten worden vergoed en een WA-verzekering wordt afgesloten.

Manon: "Na een intensieve, leerzame, nuttige, en soms ook confronterende, training bij de Luisterlijn te hebben gevolgd, heb ik vanochtend mijn eerste luisterdienst zonder begeleiding van mijn mentor gehad. Wat een mooie en bijzondere ervaring! Wat is het fijn om op deze manier een lichtpuntje te mogen zijn voor hen die zich eenzaam voelen, steun en troost nodig hebben, graag hun verhaal willen vertellen en zich gehoord en begrepen willen voelen. Ik gun iedereen een kennismaking met dit betekenisvolle en dankbare werk!"

  • Ben je enthousiast?We horen graag van je! Meld je hier aan bij een locatie bij jou in de buurt en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
  • De Luisterlijn heeft 26 fysieke en 2 virtuele locaties in Nederland. Geen locatie in de buurt? Het vrijwilligerswerk kan je grotendeels vanuit huis verrichten. De locatie die voor jou het meest dichtbij zit vertelt je graag meer over het vrijwilligerswerk.
  • Woon je in België?Kijk op de website van onze collega-organisatie Tele-Onthaal.

Hier vertellen vrijwilligers over hun werk bij de Luisterlijn.